Vertica har rådgivet og skabt vækst hos danske og udenlandske virksomheder i mere end 20 år. Her kan du blive klogere på, hvordan vi gør og downloade konkrete værktøjer til at komme i gang.
Indsigtsanalyse og digital strategi – få styr på din (for)retning
For at få succes med digitale indsatser er det vigtigt, at de hviler på et fundament af viden. Hvis man ikke har et tydeligt mål for hvilke udfordringer, strategien skal løse, er det svært at få succes.
Det handler om at indsamle viden og fokusere på konkrete mål for den digitale forretning. Uanset om du er inden for B2B eller B2C.
Derfor deler vi arbejdet op i to faser: indsigtsanalyse og udarbejdelse af den digitale strategi. Vi tilbyder dem som separate ydelser eller som en samlet pakke. Her kan du se, hvordan de hver især skaber vækst i din ecommerce.
Indsigtsanalyse: dine kunders behov i fokus
Vi sætter altid dine kunder i centrum. Første skridt er derfor at kortlægge kunderejsen og afklare, hvad kunderne reelt ønsker og forventer, når de er i kontakt med dit brand: Hvilke udfordringer de møder, og hvordan du bedst imødekommer dem.
Det handler om at forstå kundernes adfærd, og hvordan de bruger dine salgskanaler og de features, som du tilbyder.
For at indhente relevant viden foretager vi en indsigtsanalyse, der er delt op i fire områder.
Indsigtsanalysens forløb:
- Fastlægge rammer, forventninger, formål, succeskriterier og mål.
- Vertica starter arbejdet med at indhente viden. Det foregår ved at få perspektiver fra relevante stakeholders i organisationen.
- Brugerobservationer der kortlægger, hvordan dine relevante målgrupper interagerer med dine kanaler, hvor der opstår friktion og hvor i købsrejsen, der kan optimeres. I den forbindelse interviewes kunderne om relationen til dit brand, dine kanaler og produkter.
- Information fra kvalitativ dataindsamling omsættes til spørgeskemaer, der skal belyse og kvalificere undersøgelsen med kvantitative data.
Undervejs i hele processen bliver der løbende samlet op på indsigter, så du og din organisation har indblik i resultaterne og mulighed for at komme med input.
At udforme en digital strategi bliver ofte betragtet som en ledelsesopgave. Men i moderne virksomheder påvirker digitale beslutninger alt fra indkøb til salg, lager, logistik og kundeservice.
Under punkt to inddrager vi derfor alle relevante stakeholders på tværs af organisationen for at forstå hvilke udfordringer, der findes i de forskellige afdelinger, og hvordan de alle kan adresseres i en digital strategi. Det sikrer, at den endelige strategi er relevant og modtages med good will på tværs af organisationen.
Afslutningsvis præsenteres indsigter og en analyse af relevante indsatsområder, der kan danne grundlag for en digital vækststrategi.
Fra indsigt til strategi
Indsigtsanalysen danner grundlag for en succesfuld digital strategi. Når der er viden om, hvor forretningen kan optimeres, kan visioner og mål defineres.
Måske har du selv mulighed for at lave en indsigtsanalyse? I så fald er vi klar til at hjælpe, når indsigter skal omsættes til en konkret strategi, der skal implementeres i organisationen. Det kan du læse mere om herunder
Hvad indeholder en digital strategi?
Den digitale strategi viser vejen og definerer digitale initiativer, som skal gennemføres inden for en 2-3-årig tidshorisont.
Når vi udvikler en digital strategi, afholder vi typisk en række workshops. Den første workshop har til formål at gennemgå din virksomheds mål og visioner samt konklusioner fra indsigtsanalysen.
Vi påbegynder samtidig en dialog om, hvordan vi omsætter indsigter til konkrete, strategiske handlinger og indsatsområder. På den efterfølgende workshop prioriterer vi de forskellige indsatsområder.
Strategisk prioriteringsmatrix
En af de sværeste ting ved at lægge en digital strategi er at prioritere mellem de mulige indsatser. Vi har udarbejdet en strategisk prioriteringsmatrix, som hjælper dig med at finde en retning og fokusere på de indsatser, der giver mest værdi for forretningen.
Den strategiske prioriteringsmatrix består af fem parametre, som alle indsatser vurderes ud fra:
1. Forretningsværdi
2. Værdi for kunderne
3. Implementeringskompleksitet (Capex)
4. Driftsomkostninger (Opex)
5. Strategisk værdi
For at få en konkret og realiserbar strategi anbefaler vi, at I vælger en indsats, som maksimalt indeholder 2-3 områder. Selvom det måske kræver visse fravalg, betyder det, at fokus bliver ekstra skarpt på de initiativer, som skaber mest værdi. Hvis strategien forsøger at rumme for meget, bliver den let uoverskuelig.
Når prioriteringerne er klarlagt, er det tid til at definere vejen til at opnå de mål, som din virksomhed ønsker at opnå. Det videre arbejde afhænger derfor af, hvilken vej din virksomhed skal gå.
Hvad indeholder et roadmap?
Roadmappet er en plan for, hvilke tiltag din virksomhed skal søsætte i prioriteret rækkefølge, og det er et stærkt redskab til at sikre eksekvering af den digitale strategi.
I roadmappet er alle planlagte indsatser beskrevet, og der er foretaget vurderinger af, hvad indsatserne kræver af ressourcer og økonomi. Det giver overblik over indsatsområder og skitserer, hvor I skal tage fat - og hvornår.
Når vi hjælper din virksomhed med at udforme en digital strategi, lægger vi stor vægt på, at arbejdet ikke er slut, før strategien er eksekveret.
Når din strategi er på plads, er det tid til at tegne et roadmap.
Vores vigtigste opgave er at klæde dig på til at realisere dine visioner og mål for forretningen. En powerpoint med buzzwords og forkromede planer er ikke nok til at komme i gang med at udleve en digital strategi.
Derfor er det færdige roadmap en konkret handlingsplan, der beskriver alle indsatsområder, og som trin for trin viser vejen mod de mål, du ønsker at opnå.
Vi anbefaler at initiativerne i dit roadmap højst strækker sig over 3 år sammenlagt.
Ved at inddele indsatserne i trin og ikke at planlægge mere end tre år ud i fremtiden sikrer du, at din virksomhed er forandringsparat og kan agere, når markedet og kundeadfærden ændrer sig.
Processen for udarbejdelsen af den digitale strategi kunne se således ud:
- I har en tydelig vision, målepunkter og en prioriteret liste over hvilke digitale tiltag, I bør iværksætte for at eksekvere visionen.
- I er sikret organisatorisk konsensus, så alle er enige om, hvilken vej I skal, og hvordan I kommer derhen.
- I står med grundlaget for en business case og kan overskue økonomi, investeringer, potentiale og ikke mindst de nødvendige organisatoriske tilpasninger.
Den tekniske dimension
Vi mener, det er forretningen, der skal styre valget af den tekniske platform – ikke platformen, der skal udstikke rammerne for forretningen.
Derfor vejleder vi dig uafhængigt af platformsleverandører ud fra dine specifikke behov, ressourcer og mål. Samtidig rådgiver vi om arkitektur og systemvalg med udgangspunkt i vores årelange erfaring.
Når vores rådgivningsforløb er gennemført, står du med en række anbefalinger til, hvilke digitale tiltag, som kan vækste din forretning. Hvis du på den baggrund ønsker at foretage ændringer i systemlandskabet eller få nye eksterne leverandører, hjælper vi gerne med vendor selection.
Og så står vi naturligvis gerne fortsat på sidelinjen og hjælper projektet i gang hos dine interne udviklere og agerer sparringspartner og kvalitetssikrer løsningen.
I Vertica har vi eksperter inden for softwareudvikling, UX, QA-test og forretningsudvikling. Derfor har du mulighed for at få sparring eller implementering inden for alle områder, når du eksekverer din digitale strategi.
Det kan du læse mere om her.