Tilmeld dig webinaret den 9. november her
I 2022 vil digital markedsføring for første gang nogensinde stå for mere end 60% af det globale ad spend. De fleste virksomheder er efterhånden vant til at købe reklameplads på sociale medier eller via Google, når forbrugerne søger efter produkter. Men med næste generation af målrettet markedsføring er det på tide at ramme forbrugerne, der hvor de shopper. Vi står over for at udnytte en af de mest oversete trends i Danmark: vendor advertising.
”Vendor advertising… hvad er det nu lige det er?”.
I den fysiske butik kan virksomheder købe sig plads på attraktive produktplaceringer. Eller købe plads på screen displays, i tilbudsavisen eller måske betale for at få promoveret produkter i en konkurrence. Ved at se dit ecommerce site som en fysisk butik – eller endda som et klassisk medie – kan du sælge pladser til dine leverandører. Enten ved at de kommer højere op i søgeresultater (som vi kender det fra blandt andet Google, Zalando eller DBA), ved at sælge annonceplads, screen displays eller konkurrencer.
Men hvorfor er det sund forretning at udnytte din platform som medie? Det er der flere grunde til! Her har jeg skitseret nogle, som er værd at være opmærksom på.
En rullende snebold i både B2B og B2C
Få værdi af din kundedata
Du kender dine forbrugeres købsadfærd og har first-party-data. Den data er guld værd. Guld, som mange vendors er interesserede i at få indblik i og udnytte. Brug den data, som du i forvejen ejer og udnyt den til at skabe værdi for de annoncører, som vil betale dig for at få direkte adgang til dine kunders opmærksomhed.
Den perfekte timing
Der ligger en stor værdi i at præsentere specifikke produkter for kunder, der allerede er langt i købsrejsen. Konverteringsraten for produkter, der er promoveret i en retail as media-sammenhæng er enormt stor, i og med at kunden allerede står foran gennemførelsen af et køb. Købet af produktet er bare et klik værd.
Gennemskueligt ad spend
Eftersom annoncering og salg finder sted på samme platform, er det enkelt for dig at tydeliggøre værdien af marketingindsatsen for dine vendors. Det giver indsigt i ROAS og mulighed for at lægge pengene i de indsatser, der giver mest værdi. Med Facebook og Google er det sværere at lave samme analyse, da købsrejsen er mere besværlig at tracke og ofte uigennemskuelig.
Vil du blive endnu klogere på mulighederne?
Deltag i DI’s webinar om vendor advertising med Lars Christensen den 9. november fra kl. 9-10 og få:
- Eksempler på best practice inden for vendor advertising
- Konkrete råd til en ny måde at udnytte kundedata.
- Viden om indtægtsmuligheder i forbindelse med vendor advertising
.. og meget mere!