“Headless” er et buzzword indenfor webudvikling, som er vundet frem de seneste år. Men faktisk har det længe været god praksis at anvende headless-arkitektur, når det kommer til implementering af webløsninger. Mange af de headless-løsninger, der er i markedet, er gode og fornuftige valg, men ofte er der ulemper ved teknologien, som ikke er synlige ved første øjekast. Hos Vertica vil vi gerne skabe gode oplevelser – både for brugerne og redaktørerne. Derfor har vi en anden tilgang til Headless CMS, end det øvrige marked.
Her kan du læse mere om, hvordan vi fortolker headless, og hvordan det konkret bliver implementeret hos nogle af vores kunder.
Hvad er headless CMS?
Headless CMS er et content management system (CMS), hvor præsentation af indholdet ikke er direkte knyttet til administrationen af indholdet. I tidligere udgaver af content management systemer vedligeholder redaktøren både indhold og præsentation af indholdet i samme system, hvilket gør det svært at benytte på tværs af kanaler. Til gengæld er det nemt at se, hvordan indholdet kommer til at se ud på websitet.
Fordelen ved at opdele disse to lag er blandt andet, at indholdet nu ikke er begrænset til kun at blive benyttet på websitet, men at det også kan benyttes i andre kanaler.
Fordele ved headless CMS
- Indholdet kan benyttes i flere kanaler og dermed lette arbejdet for redaktørerne, samt give dem et bedre overblik.
- Hurtigere ”time to market”: Det er nemmere at navigere fremadrettet med sin digitale strategi, da Headless CMS-implementering ikke binder brugeren til en given platform.
- E-handelsløsningen kan køre videre uden CMS-systemet. Det sikrer omsætning i tilfælde af, at CMS’et skal opdateres, eller hvis der opstår en uventet fejl.
Mulighed for to headless-tilgange på Umbraco
Umbraco tilbyder i øjeblikket tre versioner af deres CMS: Umbraco Heartcore, Umbraco Cloud og Umbraco CMS. Den primære forskel mellem de 3 versioner er, at Heartcore og Cloud er SaaS (Software as a Service) og dermed hosted samt vedligeholdt af Umbraco. Derimod downloades, installeres og vedligeholdes Umbraco CMS af vores udviklerteam.
Karakteristika:
Umbraco Heartcore |
Umbraco CMS |
|
|
Umbraco implementeret som headless
Hos Vertica ønsker vi at opnå fordelene ved et Headless CMS (mulighed for at frakoble indhold fra kanaler) uden at gå på kompromis med redaktøroplevelsen. Igennem vores store kendskab til Umbraco, udnytter vi, at Umbraco er open source. Vi har derfor udviklet et Vertica-API, der gør det muligt at benytte Umbraco CMS som en headless-arkitektur.
Rent teknisk har vi taget udgangspunkt i Umbraco CMS, og via et egenudviklet API hentes JSON data på Umbracos content og routing model og benyttes i en præsentation af data – på web, mobil, eller lige præcis den kanal, der er brug for.
EET Group
I forbindelse med implementeringen af en ny e-commerce løsning for EET Group har vi implementeret en udvidet CMS-løsning. Her har vi skræddersyet løsningen – både redaktøroplevelsen og det tekniske setup – til EETs behov. I korte træk har vi implementeret løsningen på Umbraco som ”headless” og med udvidet understøttelse af oversættelser og personaliseringsmoduler.
Data skaber personaliseret indhold
Som del af den implementerede CMS-løsning benytter vi Adnuntius’ løsning til at præsentere brugerne for personaliseret indhold. Adnuntius er en tredjeparts-løsning, der holder styr på indhold og kampagner i relation til EETs produktsortiment. Brugernes adfærd og præferencer på websitet afkodes af Adnuntius, når de bevæger sig rundt på sitet. Det giver mulighed for at sammensætte personaliseret indhold til brugeren. Fx, hvis en bruger søger på printere, men endnu ikke har købt én; så er der større sandsynlighed for, at brugeren modtager indhold i denne kategori.

Oversættelse af indhold til 19 sprog med MemSource
Hos EET skal websitet vises på 19 sprog i 24 lande, hvorfor den kontinuerlige oversættelse af indhold ikke er triviel. Vi har implementeret en integration til MemSource, et tredjeparts oversættelsesværktøj, så det er nemt at sende sider og indholdsblokke til oversættelse i de enkelte lande, og efterfølgende importere disse, når oversættelserne er klar. Dette gør, at EET håndterer oversættelserne med deres eksisterende oversættelses-setup, hvilket gør arbejdsgangene simplere. Samtidig skal oversætterne ikke ind i Umbraco, hvilket minimerer risikoen for fejl.
Det samlede system giver EET mulighed for at tilbyde deres kunder personaliseret og oversat indhold på deres website. På den måde lettes arbejdsgangene for redaktørerne, og websitet forbliver opdateret.
Umbraco som contentplatform for e-mailservice
Men det stopper ikke her. Da Verticas content-API ovenpå Umbraco udstiller alt indhold i JSON-format, kan det også benyttes af andre platforme. Fx kan indholdet benyttes i e-mail-marketing som nyhedsbreve og kampagne mails. Det giver redaktørerne samme fordele som ved websitet: Personaliserede og sprogspecifikke mails til kunderne.
Søstrene Grene
På Søstrene Grene har vi også implementeret Umbraco CMS med vores eget headless-API, hvilket giver en skræddersyet redaktøroplevelse. Konkret kan vi fremhæve tre elementer i Søstrene Grenes løsning, hvor vi har kælet for redaktørerne.
Automatisk publicering og afpublicering af elementer
I Umbraco bliver siderne sammensat af content-elementer – det kan være bannere, produktbånd, miljøbilleder mm. Disse content-elementer udskiftes i takt med årstider, kampagner og produktudvalg. Normalt kræver dette ændringer samt re-publicering af hele siden i Umbraco. Da det kun er enkelte elementer, der udskiftes hos Søstrene Grene, har vi implementeret start- og sluttidspunkter for de enkelte content-elementer i løsningen. Det betyder, at når redaktører opretter en ny kampagne, kan de bestemme hvor og i hvor lang tid, kampagnen skal køre. Kampagnerne vil så automatisk lanceres og lukkes i overensstemmelse med de angivne tidsintervaller. Dermed sparer redaktørerne tid på at genbesøge siderne og aktivere / fjerne kampagner.

Produktopslag i eksterne kilder uafhængigt af produkt-ID
En anden optimering i administrationsdelen af Umbraco er, at vi har muliggjort produktopslag i webløsningen. Det betyder, at redaktøren nemt kan finde produkter til brug i produktbånd eller som angivelse af hotspots på billeder. Typisk skal CMS’et kende produkt-ID for at kunne gemme denne information, og dette er ikke altid top of mind hos redaktøren. Vi har derfor udviklet en komponent, der fremsøger produkter ud fra tekst, så det er nemt at finde ”drikkeglas” eller ”røde produkter”. Uden at skulle huske en masse produkters ID.
Rapporteringsværktøj – hvilke produkter indgår i annoncering, men er udsolgt?
I Søstrene Grenes løsning vises produktbånd og kampagner for givne produkter. Nogle gange bliver disse produkter udsolgt. Manglende lageropdateringer kan give uheldige brugeroplevelser, samtidig med at kampagnepladsen kan bruges smartere. Med et Vertica-udviklet rapporteringsværktøj giver vi redaktøren besked om, hvilke kampagner / content-elementer, som skal opdateres, da de indeholder udsolgte produkter.
Vil du gerne vide mere om vores Headless Umbraco-implementeringer, så tag gerne kontakt til Steven Mountfield.