Forbrugerne kræver forandring
Verden står i en global klimakrise. En krise skabt af blandt andet overforbrug, ressourcespild og CO2-tung transport. Hos Vertica hjælper vi virksomheder med at udvikle og drive deres e-handelsforretning, en branche der bidrager med en god – eller snarere dårlig – del af det samlede overforbrug, spild og transport.
E-handlens logikker og mønstre kan ændres! Forbrugerne efterspørger i stigende grad at kunne handle bæredygtigt – både når det gælder produkter, og de services der er forbundet med e-handel.
Derfor har vi sat os for at finde frem til, hvordan den bæredygtige webshop ser ud.
Med udgangspunkt i analyser af forbrugernes ønsker, gode eksempler fra eksisterende forretninger og sjove ideer, vil vi vise, hvordan fremtidens webshop ser ud, hvis den skal laves så bæredygtigt som muligt.
Flere af ideerne er utraditionelle, og måske ligefrem en dårlig forretning. Men vi har valgt tage dem med for at give et bæredygtigt input i en verden, der oftere vægter den økonomiske bundlinje højere end den bæredygtige.
Vores løsningsdesign tager udgangspunkt i dogmet om ekstremt design og er derfor til tider utraditionelt. Vi har valgt denne tilgang for at sætte tingene lidt på spidsen og dermed skubbe til den eksisterende e-handel. Vi ved, at alle initiativer kan implementeres i større eller mindre grad, og selv en lille indsats kan være med til at spare verden for energi.
Artiklen her er den første del i en føljeton på fire afsnit om bæredygtige webshops.
Bæredygtighed er mere end klima
Rigtig mange forbinder bæredygtighed med klima og C02-udledning. Vi anlægger et bredere perspektiv og lader FNs 17 verdensmål være vores definition på bæredygtighed. Man bør for eksempel ikke kun fokusere på klimavenlige løsninger, der produceres lokalt, hvis det i samme omgang medfører forhøjet arbejdsløshed i tredjeverdenslande. Det vil blot flytte problemerne.
FNs 17 verdensmål bør derfor være udgangspunktet for, hvordan man anskuer bæredygtighed, da de netop er tænkt ind i en global helhed. Man kan dog ikke arbejde med dem alle på en gang. Du bør i stedet udvælge de mål, der er relevante for din virksomhed eller dine produkter.
Læs mere om FNs 17 verdensmål her.
Bæredygtighed er komplekst
Forbrugerne vil gerne handle bæredygtigt – både når det gælder produkter, levering og selve hjemmesiden, der handles fra.
Men bæredygtighed er langt fra simpelt! Er læder bedre end syntetisk fremstillede materialer? Er øko-tekstil fra Kina bedre end konventionelt tekstil produceret lokalt? Bør man vælge en konventionel sko, hvis den er produceret i højere kvalitet?
Alle disse spørgsmål og forskellige bæredygtighedsperspektiver gør det svært at komme med et endegyldigt svar på, hvad der samlet set er bedst for klima og miljø.
Hvis vi alle tænker over vores forbrug, og handler en lille smule mere bæredygtigt, så gør det en stor forskel samlet set. Vi vil derfor forsøge at tage forbrugeren i hånden og hjælpe hende med at træffe nogle velovervejede valg gennem købsprocessen.
Der er dog en række udfordringer i arbejdet med dette. Den mest oplagte er, at en webshop i sig selv meget sjældent er bæredygtig.
Udfordring 1: Webshops er ikke bæredygtige
3,7% af verdens CO2 udledning stemmer fra internettet. Det er samme mængde som den globale flytrafik. Webshops er fantastiske, men de drives af computere, der bruger en masse strøm. De udgør derfor en stor andel af den samlede udledning fra internettet.
Videoer, billeder, avanceret grafik, store datamængder, hurtige svartider med mere er med til at øge strømforbruget og dermed klimaaftrykket.
Løsning 1A – Webshoppens åbningstider
Antallet af kunder, der besøger din webshop, skifter hen over døgnet og ugen. Det er derfor ikke nødvendigt, at din webshop kører på ”fuld power” hele tiden, faktisk kan du tilpasse forbruget i forhold til efterspørgslen, og dermed spare strøm (og penge) på hosting.
Det gør du ved at skrue ned, når der er færre besøgende. Alle cloud-hostingløsninger tilbyder dette, men din løsning skal selvfølgelig kunne understøtte det.
Løsning 1B – Færre billeder og ”dårlig grafik”
Andre strømslugere er video, store billeder og avancerede javascripts. De stiller enorme krav til forbrugerens enheder og kræver ekstra processorkraft og dermed strøm. Ved at designe hjemmesiden uden video og med et minimum billeder kan vi sørge for, at server, netværk og forbrugernes computere benytter mindre strøm.
Oven i dette kan vi benytte ”White Space”. White space er områder på websitet uden tekst og grafik. De er med til at skabe ro og overblik i designet, men de behøver ikke at være hvide.
Med LED-skærme bruger sorte pixels mindre strøm end hvide, da de ikke skal oplyses. Det betyder, at hvis du laver dine white spaces om til black spaces, så hjælper du forbrugerne med at spare strøm, når de besøger dit website.
Den sorte baggrund er ikke et nyt fænomen. Faktisk viser en beregning, at hvis alle Googles brugere anvendte en sort udgave af den velkendte søgemaskine, ville det spare verden for 750 megawatt-timer om året.
Dette fødte ideen om blackle.com – Google med sort baggrund. Umiddelbart lyder det ikke af meget, men beregningen er tilbage fra 2007, og tallet er derfor betydeligt større i dag: flere computere, flere brugere og flere LED skærme til at spare strøm på sorte pixels.
Hos undertøjs- og sportstøjsproducenten Organic Basics har de implementeret en «low impact» hjemmeside, hvor de har implementeret pointerne om minimering af billeder og grafik. Det sparer data på server og netværk, og er derfor med til at minimere det samlede strømforbrug.
Løsning 1C – Grøn hosting
I skrivende stund er det begrænset hvilke grønne hostingmuligheder, der findes, når man benytter Cloud services. Den gode nyhed er imidlertid, at flere providers har grønnere hosting på vej – bl.a. har Azure ambitioner om at lave grønnere løsninger. Også Amazon har tiltag på vej.
Vores bæredygtige (men fiktive) webshop
I denne føljeton har vi bygget en fiktiv webshop, der sælger et bredt udvalg af sko. Eksemplet er en synliggørelse af, hvordan en bæredygtig webshop ser ud – sat på spidsen. Produkter og producenter i vores webshop er fiktive.
Sko er derfor en af de store klimasyndere. Det kan derfor virke paradoksalt at designe en bæredygtig webshop til salg af sko, men vi har valgt at tage udfordringen op
Grafik
Med løsningsforslag fra artiklen, har vi valgt at designe vores fiktive webshop med udgangspunkt i ”dark mode” – altså hvor det visuelle design bygges op om en sort baggrund.
Dermed hjælper vi forbrugerne med at spare strøm på deres LED skærme, da sorte pixels ikke oplyses og derfor sparer strøm.
Alle produktbilleder udskiftet med vektor-grafikker, som fylder mindre og dermed også sparer data og strøm, når forbrugerne henter websiden.
Åbningstider og grøn hosting
Vores analyser angiver, at vores kunder handler sko i tidsrummet kl. 16-23 på hverdage samt kl. 9-23 i weekenden. På vores fiktive sko-webshop har vi derfor indført åbningstider, og dermed sparer vi mere end 60% af strømforbruget. Uden for åbningstid er webshoppen helt enkelt lukket ned.
Endelig ønsker vi, at vores webshop benytter sig af grøn hosting. Det vil sige strøm fra vedvarende strømkilder. Hvis det betyder, at webshoppen ikke kører, når det er vindstille, eller solen ikke skinner – ja så er det sådan det er.