Composable commerce og MACH-arkitektur er fremtiden for e-commerce, men det er ikke alene i din overordnede commerce-løsning, at MACH kan gøre en forskel. Et PIM-system opbygget efter MACH kan nemlig også bidrage til at løfte din forretning til et nyt og mere agilt niveau. Men hvorfor kan det være en fordel at have et MACH-baseret PIM-system, uanset om du har et traditionelt e-commerce setup, allerede er gået composable, eller overvejer MACH i fremtiden? Det giver vi dig her svaret på.
I en survey fra 2021 siger 95% af de adspurgte, at de mener composable commerce er den vej, e-commerce-virksomheder bør tage i fremtiden. Med andre ord: composable commerce har vundet indpas i e-commercebranchen.
Hvorfor? Fordi den dynamiske tilgang taler ind i nutidens forbrugeres forventning om, at brands har en digital tilstedeværelse på mange kanaler og leverer gode brugeroplevelser på alle touchpoints.
MACH-arkitektur og composable commerce har nemlig den fordel, at du kan opnå en hurtigere time to market med nye features eller digitale initiativer, hvilket både betyder, at du hurtigere kan imødekomme dine kunders krav og ligeledes nemmere kan holde trit med dine konkurrenters tiltag.
Derudover giver composable commerce stor fleksibilitet, da du på baggrund af MACH-arkitekturen kan udvælge de konkrete digitale services, du har brug for i dit setup og supplere eller udskifte, som din virksomhed og dine behov løbende udvikler sig.
Alt sammen egenskaber, der også gør sig gældende, når vi taler om MACH-baseret PIM.
Hvad er MACH-arkitektur?
MACH står for Microservices, API-first, Cloud-native og Headless. Det betyder kort fortalt, at et MACH-setup består af relevante enkeltstående microservices, der forbindes via API’er, bor i cloud’en og har en uafhængigt fungerende frontend og backend.
Samlet udgør de fire egenskaber et skalerbart, kraftfuldt og agilt fundament for din e-commerce forretning.
For med MACH-arkitektur bliver det lettere at opdatere, erstatte eller tilføje nye features, uden at resten af systemet bliver påvirket. Det skaber med andre ord mere stabilitet, og giver som førnævnt en hurtigere time to market.
Klassisk PIM vs. MACH-baseret PIM
Generelt er der én markant forskel mellem det klassiske PIM-system og det MACH-baserede PIM-system.
- Hvor det klassiske PIM-system er enkelt at gå til for IT og forretningsteams, er de ofte baseret på en samlet kodebase. Dette betyder, at når forretningen vækster, kan skaleringen blive begrænset, og den tid, det tager at lave opdateringer eller tilføje nye features, bliver forlænget.
- MACH-baserede PIM-løsninger tilbyder til gengæld nem skalering og høj agilitet pga. de fire førnævnte egenskaber – helt ligesom MACH-baserede e-commerce-løsninger. Derudover er det nemmere at integrere andre systemer og kanaler til et MACH-baseret PIM-system end et traditionelt PIM, da integrationer er baseret på netop veldefinerede, veldokumenterede, afkoblede API-kontrakter.
Alt dette er en fordel uanset om dit e-handelssetup er MACH-opbygget eller ej, og tilføjer samtidigt et niveau af fremtidssikring, hvis du drømmer om at skifte til composable commerce længere nede ad vejen.
Sæt struktur på dine produktinformationer
Når virksomheder er i markedet for et PIM-system, er fællesnævneren oftest et behov for at kunne skabe et struktureret og automatiseret flow af produktinformationer, der kan distribueres til mange forskellige kanaler og derved optimere arbejdsgangene for relevante medarbejdere i organisationen, nedbringe videnssiloer og sikre konsistente personaliserede kundeoplevelser baseret på højkvalitets produktdata.
Et MACH-baseret PIM-system kan – som PIM-systemer generelt – sikre dette flow. Det har dog også den fordel, at det pga. MACH-arkitekturen har en teknisk agilitet, der kan tilpasses skiftende behov.
Det faktum, at et MACH-baseret PIM-system - som eksempelvis Bluestone PIM - er bygget til at kunne adaptere til diverse microservices, gør det altså lettere at sikre en fortsat effektiv distribuering af produktdata, selv når du tilgår nye digitale services og udskifter eller tilføjer tekniske delelementer til din forretning, som den vækster.
Let som en sky
Med et MACH-baseret PIM-system, får du derudover også et system, der kan tale direkte til en cloud-native e-commerceløsning. Når et system som Bluestone PIM er bygget cloud-native, betyder det blandt andet, at det let og effektivt kan benytte sig af de digitale services, der er tilgængelige i cloud. Dette er en stor fordel, hvis du allerede driver dit commerce setup fra cloud eller har en plan om at gøre det i fremtiden.
Derudover giver et cloud-native PIM-system, på samme måde som andre MACH-opbyggede systemer, den sikkerhed, agilitet og de skaleringsmuligheder, der følger med at være hosted i cloud.
Gå headless uden at tabe hovedet
Når vi taler om MACH-arkitektur, taler vi, som forklaret tidligere, også om at mangle hovedet. Eller med andre ord: at gå headless.
Altså, at have en e-commerce løsning, hvor din backend og frontend ikke er koblet direkte sammen men i stedet taler sammen gennem API’er. På denne måde kan du udvikle i backenden og designe eller redigere i frontenden, uden at det har en effekt på tværs.
Dette har også den fordel, at du med et MACH PIM-system nemt kan understøtte specifikke forretningsmæssige opgaver og processer med målrettede og individuelle brugergrænseflader.
Hvis dit PIM-system er bygget headless, vil du med stor sandsynlighed også opleve at et eventuelt skift til composable commerce glider nemmere, da dit PIM-system i forvejen er skabt til at fungere agilt i samspil med et hav af forskellige systemer, platforme og kanaler.
Sæt fremtiden i højsædet med et MACH-baseret PIM-system
Gennemgående har et MACH-baseret PIM-system altså den fordel, at det er et moderne system, der allerede nu passer perfekt ind i den udvikling, vi ser ske på e-commerce-området.
Med et marked for e-handel, der hastigt bevæger sig mod composable commerce, er du med et MACH-opbygget PIM-system nemlig allerede klar til alle de udviklinger, som fremtiden byder på.
Vil du se et eksempel på et MACH-baseret PIM-system? Så læs mere om Verticas samarbejdspartner, Bluestone PIM, der er markedets første MACH-certificerede PIM-system.