Manglende webtilgængelighed kan gøre brugeroplevelsen på dit website eller i din app dårlig for personer med en form for funktionsnedsættelse. Ja, faktisk kan du udelukke et ret stort markedssegment efter blot 8 sekunder, hvis du begår nogle af de mest graverende fejl.
I Danmark anslås det, at cirka 21% af alle internetbrugere har en form for enten permanent, midlertidigt eller situationsbestemt handicap, der begrænser deres brug af digitale løsninger.
Det er således en ret stor markedsandel, som du risikerer at misse, hvis ikke du sørger for, at dit website og din app lever op til kravene for webtilgængelighed, så disse brugere kan bruge dine løsninger på en god måde.
Disse krav spænder imidlertid rimeligt bredt, så i dette indlæg vil vi primært fokusere på nogle af de værste af slagsen.
Nemlig dem, som gør, at du kan miste en potentiel kunde på bare 8 sekunder.
Det var lidt af en cliffhanger, men vi skal nok lade være med at lade dig hænge for længe! Så her får du 5 af de fejl, du virkelig gerne vil undgå, når det kommer til accessibility.
Fejl 1: Manglende keyboard-navigation

Den allerhurtigste måde at udelukke personer med funktionsnedsættelse fra dit website er mangel på keyboard-navigation.
Helt specifikt i cookie-banneret.
Hvis du har opsat et cookie-banner, men ikke har sørget for, at det kan navigeres med tastaturet, så har du automatisk udelukket alle de brugere, der ikke bruger mus. Det svarer til at hænge en stor hængelås på dit website og smide nøglen væk, mens du kigger dine mus-løse brugere nådesløst i øjnene.
Så cookie-banneret er det værste sted, du kan glemme keyboard-navigation. Men generelt set er det noget, du bør tænke ind i dine løsninger, så der både er en naturlig progression i navigationen, og det er tydeligt, hvilke elementer på websitet, der er markeret.
Det forbedrer brugeroplevelsen for dette segment, og det mindsker chancen for, at disse brugere forlader dit website efter 8 sekunder, fordi de bedre kan navigere på dine konkurrenters websites.
Fejl 2: Overlay-software

En anden hurtig måde at udelukke en masse handicappede brugere fra jeres digitale løsninger er ved brug af accessibility overlay-software som accessiBe, UserWay eller EqualWeb.
Disse værktøjer lover guld og fuldt tilgængelige skove, og mange virksomheder har derfor implementeret dem i håbet om, at det løser alle accessibility-problemer med et snuptag og en enkelt linje kode.
Det er langt fra tilfældet.
Faktisk lever disse løsninger slet ikke op til WCAG-kravene, som er dem, EU-lovgivningen tager udgangspunkt i. Og så spiller de sjældent godt sammen med den eksisterende kode, så ofte skaber de endda flere problemer med tilgængeligheden i dine løsninger, end der var i forvejen.
Det giver en dårlig oplevelse for handicappede brugere, og giver dem alle mulige gode grunde til at handle andre steder end hos dig.
Vi har skrevet et indlæg specifikt om problemerne med accessibility-overlays her.
Fejl 3: Ulæselige farver
Kan du huske den berømte kjole, der var enten blå/sort eller guld/hvid, alt efter hvem du spurgte? (Den var helt klart guld/hvid, og jeg accepterer ikke andet!)
Den var et meget godt eksempel på, hvor forskellige farver kan se ud for forskellige mennesker, på forskellige skærme, med forskelligt lys osv.
Særligt for farveblinde mennesker er det derfor afgørende, at kontrasterne i dine farvevalg er høje nok til, at teksterne på dit website og i din app er tydelige – også selvom man ikke ser de samme farver, som du gør.
Hvis kontrasterne ikke er i orden, kan det være enten umuligt eller bare rigtigt anstrengende for nogle brugere at læse tekst på jeres website, og så smutter man altså hurtigt over på en side, hvor man kan få tingene sort på hvidt.
Fejl 4: Responsive Breakpoints
Responsivt webdesign har længe været en absolut nødvendighed i en verden, hvor der findes dobbelt så mange skærme, som der findes mennesker.
Ved responsivt design definerer man specifikke breakpoints, der er med til at afgøre, hvordan layoutet og designet af et website ser ud, på alle forskellige skærme. Fra den helt store projekter til en gammel iPhone 5.
Problemet i forhold til webtilgængeligheden er imidlertid, at der er flere CSS-elementer, der ikke er velunderstøttet af de hjælpeværktøjer, som personer med funktionsnedsættelse eller handicap bruger.
Generelt set består problemet i, at man ikke får tænkt accessibility-kravene igennem på tværs af alle devices – så selvom man for eksempel godt kan zoome til 200% (som er et WCAG-krav) på computer-versionen af et website, så kan det være det slet ikke fungerer på mobil-versionen.
Man skal altså tænke tilgængeligheden ind i alle brugsscenarier af sine digitale løsninger, hvis ikke man vil risikere at udelukke dette brugersegment.

Fejl 5: Ingen tekst-alternativer til billeder og videoer
Billeder og videoer kan gøre dit website mere visuelt tiltalende og give brugerne en rigere oplevelse – men det kræver, at de faktisk kan se dem. For personer med synsnedsættelse er skærmlæsere et vigtigt værktøj, og de fungerer ved at læse tekstalternativer (alt-tekster) højt for brugeren, når de støder på billeder eller videoer.
Hvis du glemmer at tilføje beskrivende alt-tekster til dine billeder og undertekster (eller transskriptioner) til dine videoer, udelukker du effektivt brugere, der er afhængige af skærmlæsere, fra at få hele oplevelsen af dit website. Det er lidt som at invitere nogen i biografen og derefter bede dem lukke øjnene og gætte, hvad der sker på lærredet.
Alt-tekster er ikke bare en tom formalitet – de skal give meningsfulde og præcise beskrivelser af det visuelle indhold, så brugerne får den samme information som seende brugere. Brugere med synsnedsættelse får ikke meget ud af at få læst ”pictureX433rhdnd” op. Der er det langt bedre med f.eks. ”lille abe krammer endnu mindre kattekilling”.
Det er en lille indsats, der har stor betydning for tilgængeligheden og sikrer, at alle kan navigere og forstå dit indhold.
Konklusion
Hvis du vil sikre, at dit website eller din app kan bruges af alle – uanset deres evner eller begrænsninger – er det afgørende, at du tager webtilgængelighed alvorligt. Manglende opmærksomhed på de fejl, vi har fremhævet her, kan betyde, at du hurtigt mister potentielle kunder – ofte allerede inden for de første 8 sekunder.
Det er værd at huske på, at webtilgængelighed ikke bare er et juridisk krav, men også en måde at vise god stil over for alle dine brugere og sikre, at de får en god oplevelse på din platform. Samtidig kan det også være en konkurrencefordel, fordi du åbner dit marked op for en stor brugergruppe, som ofte bliver overset.
Så hvorfor ikke gøre det rigtigt fra starten og sørge for, at alle kan få glæde af dine digitale løsninger?