Med bæredygtigt design og udvidede muligheder for produktsøgning, filtrering samt vejledning i vedligeholdelse, kan vi hjælpe forbrugerne til at handle mere bæredygtigt. Disse faser så jeg nærmere på i blogindlæggets del et og to.
Der er imidlertid ingen grund til at hvile på laurbærrene, så snart købsfasen er ved at være overstået. I stedet bør virksomheder stå ved sine intentioner om at tænke bæredygtighed ind i hele kunderejsen og dermed følge kundernes grønne ambitioner til dørs. Det vil jeg uddybe her i tredje og sidste del.
Følg kundens grønne ambitioner til dørs
Ved betaling
Gør det til et aktivt valg at tilvælge plastikbestik mm. I den fysiske handel ser vi dette hos fastfood-kæder som McDonald's og Carl's Jr., hvor brugeren aktivt skal spørge efter plastikdele til sin mad. Denne tanke kan med lethed overføres til e-handel, hvor det ikke behøver at være et spørgsmål om, hvor meget du skal bruge, men om du overhovedet har brug for det. Desuden smager mad dårligere, når det serveres på plastik. Win-win.
På kvitteringssiden
Virksomheder har mange brugere, der af forskellige årsager printer kvitteringer. Det er især rejseselskaber og biografer. Her kunne man overveje at optimere kvitteringssider, så man sikrer, at der ikke printes spild-sider uden relevant information. På den måde nedbringes antallet af papirsider, der printes. Ofte kræver det ikke andet end at nedskalere printet med 2%, for at det hele kan være på én side. Der kan dog være eksperimenter i disse tilfælde.
Strømbesparelser
En stor del af internettets strømforbrug sker i front-enden. Det er specifikt her, UX kommer ind i billedet. Det er vigtigt at holde designere informeret sådan, at effektiviteten og brugbarheden af sitet er i top. Derfor er det vigtigt, at vi vender tilbage til IDEO's model og gentænker den i forhold vores løsningers påvirkning.
I Leyla Acaroglu's TED-talk fortæller hun, at englændere koger mere vand end nødvendigt til den kop te de drikker under en TV-pickup. Det vil sige i fodboldkampens halvleg. Smart produktdesign hjælper med at dosere den rette mængde vand. Den sparede strøm fra kogning af overskudsvand, som alligevel hældes ud, er nok til at oplyse hele England natten lang.
Leyla Acaroglu: Paper beats plastic? How to rethink environmental folklore
I samme facon bør vi overveje, hvordan små designløsninger kan nedbringe den mængde strøm, som vores hjemmesider bruger. At optimere loading-hastigheden betyder mindre processorkraft og dermed et mindre strømforbrug. En effektiv loading-hastighed giver derudover en bedre brugeroplevelse, og den kan potentielt nedbringe bounce-raten og samtidig forøge hjemmesidens SEO-rating. Det skyldes, at både brugere og bots har hurtigere adgang til det, de søger.
De små ændringer giver hver især bittesmå besparelser. Ganger man de små besparelser med hundredtusindvis af potentielle brugere om dagen, begynder det dog at betyde noget. Mange bække små...
Derfor skal vi overveje:
- Hvordan brugeren opnår sit mål med færrest mulige skridt (nedsæt antal skærme og dermed loading).
- Nedsæt antallet af brugte fonts og typefaces samt optimer billede- og videomateriale. Det fører til hurtigere loading-tider og dermed mindre strømforbrug.
- Generelt: Vær opmærksom på, hvad der er relevant og vigtigt, og hvad der ikke er værd at vise på hjemmesiden. Alle overflødige elementer er med til at drastisk forringe hjemmesidens loading-hastighed. Dette gælder også add-ons, plug-ins og ubrugte medier.
- Husk loven for progressive enchancement: Hvis noget giver en god oplevelse på et lille device, med brug af færre ressourcer, kan denne oplevelse optimeres for mere kraftige devices. I stedet for den anden vej rundt.
- Ved at tillade browser caching, skal hele hjemmesiden ikke downloades hver gang brugeren besøger den, hvilket tager længere tid og bruger mere strøm.
- Når der pitches løsninger til kunden, tænk da produktets cyklus og de ovenstående punkter med ind i løsningen.
- Vælg en grøn hosting-mulighed.
Afsluttende..
Vi må ikke glemme, at vores rolle som designere, er at give mennesker den bedste oplevelse og det bedste produkt - i deres helhed. Ikke blot i de små vinduer, hvor vi ved, det bruges. Derfor håber jeg, at dette, samt de foregående indlæg, har inspireret dig til at søge nogle bæredygtige løsninger til din webshop. Jeg har igennem blogindlæggene kigget på designløsninger og optimeringer, der gør produktets rejse mere effektiv på følgende parametre:
- Produktlistesiden
- Produktsiden
- Kurven
- Kvitteringssiden
- Samt nedbringing af hjemmesidens strømforbrug
Være kreativ, tag nogle risici og bliv konkurrencedygtig
At arbejde med bæredygtighed kan føles enormt overvældende. Vi mennesker har en tendens til at lede efter én magisk løsning på vores udfordringer. Når vi i stedet brækker det ned i specifikke kontekster og vurderer, hvilke dele af vores privat- og arbejdsliv, vi kan påvirke i en positiv retning, finder vi frem til nogle unikke og håndgribelige løsninger.
Stort set alle produkter eller services har nogle punkter, hvor de berører bæredygtighed på den ene eller anden måde. Hvis disse punkter identificeres tidligt i designprocessen, er det nemmere at eksperimentere og tage risici, som kan føre til kreative løsninger.
Og nu slutter jeg lige på den høje klinge; som forfatteren Robert Swan skrev: "The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it". Hver for sig er vi en dråbe i den store å, men hvis vi ikke laver de små handlinger, der forbedrer planeten, er der ingen, der gør det. Det tyder i øvrigt på, at der også er en god forretning i det undervejs (hvis vi skal tro på data). I øjeblikket arbejdet vi sammen med Hørkram, på at hjælpe deres kunder med at handle mere bæredygtigt. Det drejer sig om blandt andet: klimarapporter og CO2-belastning fra deres indkøb.
Har du spørgsmål til, hvordan du kan skabe en mere bæredygtig e-handelsløsning? Eller er du interesseret i en snak om bæredygtig e-commerce? Så er du velkommen til at kontakte mig herunder.