
I denne uge ruller Google sin reviderede algoritme ud, som betyder at ikke-mobiloptimerede websites vil blive ranket lavere i søgemaskinens resultater. Du kan på få sekunder selv teste din webshop eller website for, om det lever op til Googles krav om mobilvenlighed.
Selvom du har arbejdet med at gøre dit website mobilvenligt, kan der være en risiko for, at Google ikke opfatter det som sådan. Heldigvis tilbyder Google derfor et online værktøj som du kan fodre med din website-URL.

Efter relativt få sekunder får du svaret på, om Google opfatter dit site som mobilvenligt.

Hvis det går godt, får du denne besked:

Hvis det går knapt så godt, kan der være flere forskellige ting galt med dit site. Her har Google anlyseret et site hvor teksten er for lille, “mobile viewport” er ikke sat, der er links der ligger for tæt op ad hinanden og derfor ikke er “fat finger friendly” og endeligt er der indholdselementer der er for brede:
Hvor stor en betydning kan “Not mobile-friendly” stemplet have?

Om det er al din mobiltrafik fra søgemaskinen eller halvdelen, du risikerer at miste, er der ingen, der endnu ved. Det må de kommende uger vise. Men inden du går i panik over truslen, er det måske en ide først lige af tjekke, hvor meget trafik du rent faktisk får fra denne kanal.
At få dette indblik, kræver en smule konfiguration af dine standardrapporter i Google Analytics. Er du ikke helt med på hvordan det gøres? Så har vi lavet denne tilpassede rapport, du nemt kan importere til dine analytics konto ved at klikke på linket nedenfor.
Er dit website så faktisk brugervenligt på mobile enheder?
Googles test går udelukkende på, om Google-robotten betragter dit sit som mobilvenligt – og derfor er det selvfølgelig vigtigt at bestå testen, når du gerne vil rangere højt i søgeresultaterne.
Der kan dog sagtens være masser af godt gammeldags UX-håndværk der kan gøres bedre på dit site med målet om bedre at konvertere de besøgende, der faktisk når ind på dit site. Så selvom du nu måske får det blå stempel af Googles mobil-test, så kan der stadig være masser af mobil-optimeringspotentiale på dit site!