AI-agenterne kommer, og vi ser ind i en fremtid, hvor kunstig intelligens ikke blot assisterer, men agerer på både forbrugeres og forretningers vegne. Men hvor er AI-agenterne nu? Hvad sker der i den nærmeste fremtid? Og hvordan kan du allerede nu tilpasse din e-commerce forretning, så du er klædt på til en fremtid med AI-agenter?
’AI-agenter’ er 1 ud af 6 spændende e-commerce trends, vi har udpeget i vores årlige trendrapport. Hvis du vil i at læse hele rapporten, finder du den her: E-commerce Trends 2025
Lad os starte med det mest indlysende spørgsmål: Hvad er AI-agenter?
Helt grundlæggende er AI-agenter kunstig intelligens i form af en software, der er skabt til at udføre bestemte opgaver. Det er i sig selv ikke splinternyt eller banebrydende.
Hvad der dog er nyt, er, at AI-agenter er i stand til at handle autonomt. De kan altså tage ny information ind og bearbejde den, selv foretage handlinger og aktivt træffe valg for at opnå deres mål. Du kan læse mere om AI-agenternes funktion her.
AI-agenter nu…
Lige nu ser vi mest af alt AI-agenterne i form af computer use-cases som med Claude, Convergence eller ChatGPT, hvor systemerne selv kan navigere på nettet og løse forskellige typer af opgaver – enten akut eller i faste intervaller.
Det kan være ting som at sende dig et dagligt nyhedsoverblik, sammensætte din to-do-liste ud fra opgaverne i din kalender, eller oprette en komplet kostplan med en indkøbsliste, der tager højde for, hvor du kan få alle ingredienserne i butikker tæt på dig. De kan også lægge produkter i din kurv online, men derfra har de behov for brugerinput.
Men denne type opgaver er kun den helt spæde begyndelse på AI-agenternes indtog.
Amerikanske tal viser nemlig at 10% af enterprise-virksomheder er i gang med at benytte AI-agenter, og mere end 50% af denne type organisationer planlægger at udforske AI-agenter nærmere inden for det næste år. Så der er ingen tvivl om, at det teknologiske potentiale er stort – og det gælder i særdeleshed også i e-commerce.
… og i fremtiden
For forbrugerne kan AI-agenter i fremtiden medføre en mere personligt tilpasset og effektiv shoppingoplevelse. AI-agenter vil nemlig med al sandsynlighed åbne op for helt nye måder at handle på – særligt online.
Forestil dig for eksempel, at du kan opsætte en AI-agent til automatisk at bestille den næste udgivelse i den bogserie, du elsker, så snart den udgives. Eller de der billetter til Smukfest, som altid bliver udsolgt inden for 10 minutter.
Du vil også kunne få en agent til at forhandle priser på dine vegne eller finde produkter, der matcher dine behov perfekt på tværs af flere forhandlere. Og hvad hvis du kunne smide hele familiens ønskelister ind til en AI-agent med et budget, og så sørger den selv for at udvælge gaver og bestille dem hjem med indpakning, så alt du skal gøre, er at give dem videre.
Det lyder måske vildt nu, men Accenture forudser, at AI-agenter vil være de primære brugere af mange platforme allerede i 2030. Derfor kommer vi med stor sandsynlighed til at se e-commerce virksomheder, der adapterer deres tjenester eller platforme til også at imødekomme AI-agenter og ikke blot menneskelige forbrugere.

AI-agenternes adfærd som forbrugere
AI-agenterne repræsenterer således en helt ny målgruppe og forbrugeradfærd, som man som e-commerce virksomhed skal være opmærksom på at tilpasse sig i de kommende år.
For når AI-agenter bliver mere udbredte som indkøbere, vil det fundamentalt ændre, hvordan forbrugerne interagerer med e-commerce-platforme. Her bliver de følgende overvejelser vigtige, hvis man som e-commerce virksomhed gerne vil henvende sig til AI-agenternes adfærd:
- AI-agenterne er mere ”mekaniske” shoppere
Hvor mennesker ofte handler på baggrund af deres følelsesmæssige situation, er AI-agenterne anderledes ufølsomme. De er mere mekaniske i deres adfærd og forholder sig primært til kvalitetsparametre, som de kan måle på, og som matcher deres instrukser. Det betyder, at traditionelle brandingstrategier og loyalitetsprogrammer potentielt mister effekt, fordi AI-agenterne primært forholder sig til fakta. - Større opmærksomhed på aktuelle priser
Forbrugerne vil med al sandsynlighed opsætte sine AI-agenter sådan, at de finder det bedste produkt til den billigste pris. Det betyder, at AI-agenterne konstant vil udføre prisovervågning på tværs af platforme for at finde den bedste pris. Samtidigt vil de automatisk kunne udnytte aktuelle tilbud og rabatter, hvilket betyder, at priskampen på populære produkter vil blive skærpet. - Objektiv analyse af data og anmeldelser
AI-agenternes evne til at gennemtrawle enorme mængder data, gør dem i stand til at vurdere og sammenligne produkter på et langt mere objektivt grundlag end mennesker. For eksempel vil AI-agenterne lynhurtigt kunne kondensere tusindvis af anmeldelser af en webshop eller et produkt for at afgøre, om produktet lever op til forbrugerens krav, og om den pågældende webshop er troværdig. Samtidigt vil de også kunne sammenligne data om f.eks. produktion og bæredygtighed, hvis forbrugeren f.eks. angiver, at agenten altid skal gå efter det mest bæredygtige produkt.
Kort sagt: AI-agenter bliver en af de mest markante ændringer, vi kommer til at se på adfærdsmønstrene i e-commerce. Men hvordan gør du så din virksomhed klar til at favne AI-agenterne?
Hvordan kan din virksomhed forberede sig på AI-agenter?
Selvom AI-agenterne altså stadig er i deres spæde start, kan du med fordel begynde at forberede dig på AI-agenternes indtog som brugere på din e-commerce platform.
- Klæd dine medarbejdere på til en AI-influeret fremtid: En fremtid med AI-agenter har potentiale til at optimere mange opgaver for dine medarbejdere – men det stiller også krav til din virksomheds - og i særdeleshed dine ansattes - AI-modenhed. Dette, kombineret med at EU’s AI Act netop har gjort uddannelse på AI området til et lovkrav, betyder, at du som e-commerce virksomhed gør klogt i at prioritere AI-uddannelse af dine medarbejdere.
- Tilpas dine platforme til AI-agenterne: Ud fra pointerne i det foregående afsnit kan du med fordel sætte dig ind i, hvordan AI-agenterne analyserer og agerer på dine platforme, så du også opsamler interaktioner og konverteringer derfra. Det kan for eksempel være ved opsætning af llms.txt, så du gør det nemt for AI-agenterne at afkode dit website. Husk dog den menneskelige vinkel. De menneskelige forbrugere vil trods alt stadig være dine primære brugere i noget tid endnu, men i fremtiden skal der tænkes over balancen mellem, hvordan AI-agenterne ser dine platforme anderledes end dine menneskelige brugere.
- Implementer fleksible og sikre systemer: Gør din platform kompatibel med AI-agenter for at sikre optimal tilgængelighed for teknologien og dens udbredelse. Og så husk at være særdeles opmærksom på, hvor meget kontrol du afgiver til AI-systemerne. I skal sørge for at have godt styr på sikkerheden og EU-reglerne for AI, inden I kaster jer hovedkulds i armene på enhver AI-agent, I kan finde.
Scenarierne, vi har opstillet i denne artikel, virker måske overvældende og urealistiske for dig lige nu. Men vi tør godt love, at vi kun lige har kradset overfladen af, hvilken betydning AI-agenter kan få for fremtidens e-commerce.
For AI-agenter er ikke blot en trend – de er en fundamental ændring af e-commerce. Og de virksomheder, der tidligt forstår at optimere deres platforme og processer til en verden med AI-kunder, vil få en konkurrencefordel. Hvor vil din virksomhed stå?
Hvis du vil læse mere om AI-agenter og de andre 5 trends, vi har identificeret for e-commerce i 2025, så kan du hente vores fulde trend-rapport lige her.