Dyk ned i en verden af anvendelsesmuligheder, når vi her viser dig, hvordan AI kan skabe værdi gennem hele din forretning.
Er AI ikke bare sådan noget, jeg kan bruge til at hjælpe med marketing?
Det er der mange i commerce-branchen, der tænker til en start. Og det er helt forståeligt. For når du scroller gennem LinkedIn, vil du næsten uundgåeligt opleve at blive ramt af annoncer for kurser og blogs, der fortæller dig om, hvordan du kan bruge AI til markedsføring.
Og det er der heller ingen tvivl om, at du med stor fordel kan. Men som commerce forretning, er der faktisk rigtig mange andre punkter gennem hele din værdikæde, hvor AI også kan skabe værdi.
Se selv nedenfor!
Som illustrationen her viser, kan AI kan gå ind og løfte opgaver mange forskellige steder i din organisation – lige fra logistik og lagerstyring til tekstgenerering, dynamisk prissætning og svindelforebyggelse.
Så selvom AI til brug i markedsføring er et stærkt redskab, findes der også masser af andre områder, hvor du kan implementere AI.
Lad os dykke ned i nogle af områderne og se, hvor alsidigt AI i virkeligheden kan bidrage.
Supply chain management
I dit arbejde med supply chain management, kan du eksempelvis bruge AI til at forecaste på produktefterspørgsel. Dette er muligt, fordi AI kan håndtere store mængder data – for eksempel købsdata eller on-site behavior.
Disse kan den, med den rette træning, behandle og omdanne til relevante forudsigelser omkring brugernes købstendenser og behov.
Logistik og levering
Levering og den dertilhørende logistik er en altafgørende del af nutidens e-handelsbranche, hvor kunderne – både B2B og B2C – har en forventning om nemt, og på effektiv vis, at kunne få leveret deres bestilte produkter. Og her kan AI også assistere til at optimere processer.
På baggrund af data om ordrer, produkter og kunder kan AI udregne de mest optimale ruter for levering og den bedst mulige distribuering af produkter for at mindske kørselsafstand og brændstofsforbrug. Med det resultat at du kan optimere leveringstiden og sikre en optimal benyttelse af de tilgængelige ressourcer.
Merchandising og sortimentstyring
For mange commerce virksomheder – særligt i detailhandlen – giver det forretningsmæssigt rigtig god mening at arbejde med dynamisk prissætning. Og her kan AI også yde assistance.
Allerede nu findes der nemlig AI-værktøjer, der kan integreres til dine eksisterende systemer, og som på baggrund af din lagerstatus, din salgsdata samt monitorering af konkurrenters prissætning kan regulere den dynamiske prissætning i dit e-commerce setup.
Skab værdi gennem kæden - potentialet er der
Ovenstående er blot tre ud af ekstremt mange eksempler på, hvor og hvordan AI kan gå ind og skabe forretningsmæssig værdi for dig og dine medarbejdere
Selvom vi generelt sætter en ære i at understrege det faktum, at AI på nuværende tidspunkt ikke er et vidundermiddel uden fejl eller mangler, er der altså et kæmpe potentiale for at få ekstra ressourcer i form af artificial intelligence.
Ressourcer, der kan bidrage til at skabe bedre processer og minimere den mængde tid, du, dine kollegaer eller ansatte bruger på opgaver i hverdagen.