Går du med overvejelsen om at investere i en Customer Data Platform til jeres e-commerce virksomhed? Måske du allerede har læst om de forskellige slags CDP, men fortsat er i tvivl om, hvordan du skal gå til beslutningsprocessen? Så læs guiden her, hvor vi har samlet de vigtigste ting, du skal være opmærksom på, når du vælger en CDP.
Vi er godt klar over, at det kan være en udfordring at vælge den helt rigtige Customer Data Platform til netop ens organisation. Og det er muligt, at det rigtige valg for netop jeres virksomhed er et helt andet, end for en anden organisation.
Det er nemlig tit lettere at identificere behovet for en CDP end at afdække, hvad der vil være den bedst mulige løsning.
Og da en CDP og den dertilhørende implementering og integration til dine systemer kan være en større investering, er det afgørende vigtigt at træffe det rigtige valg allerede fra start.
Derfor har vi her samlet en række overvejelser, du med fordel kan gøre dig, når du står overfor at vælge en CDP.
1. Kan din CDP integreres med jeres systemer?
Om en CDP er nem at integrere til forskellige systemer og kanaler er en vigtig overvejelse at gøre, inden du investerer.
Platformens evne til at integrere er nemlig også en form for sikkerhed. For e-commerceområdet er under konstant udvikling og chancen for, at du i fremtiden får brug for at kunne integrere til nye systemer, kanaler eller services, er stor.
Derfor er det vigtigt at overveje, hvorvidt platformen fra starten er bygget med integration in mind.
2. Er løsningen skalerbar? Kan den vokse sammen med virksomheden?
I forlængelse af fremtidsovervejelser, er det generelt værd at vurdere hvorvidt CDP’en som helhed er skalerbar. Vil den valgte CDP eksempelvis være i stand til at håndtere mængden af indsamlet kundedata, idet jeres virksomhed – og derved kundegruppe – vokser?
Overvej faktorer såsom behandlingshastighed, kapaciteten for dataopbevaring og evnen til at håndtere real time dataopdateringer. Så er du sikker på at få en løsning, der kan vokse sammen med jeres virksomhed og sikre investeringens berettigelse.
3. Kan din CDP rense data som ønsket?
En CDP bør have evnen til at skabe robust datakvalificering, der gør, at du kan samle og rense kundedata fra mange forskellige kilder. På den måde står du med mere sammenlignelig højkvalitets data. Her kan du særligt kigge på features såsom identity resolution, deduplication og data enrichment.
4. Hvilke andre funktioner er vigtigst for jer i en CDP?
Som førhen forklaret vil forskellige CDP’er ofte have forskellige funktioner, der adskiller dem fra platforme skabt af andre udbydere.
Nogle CDP’ers styrke vil eksempelvis være datahåndteringen, andres eksekveringsmulighederne. Og sådan er der mange andre mindre features og komponenter, der er med til at differentiere CDP’er og udbyderne fra hinanden. Det kunne for eksempel være: Compliance og privacy-muligheder, segmenteringsværktøjer, analyseredskaber og supporttilgængelighed.
Derfor anbefaler vi at samle en gruppe af relevante beslutningstagere og nøglepersoner, der sammen kan sætte rammen for, hvilke funktioner der er vigtigst for jer i en CDP, og som I ikke vil gå på kompromis med.
Her kan det på samme måde være godt givet ud at konsultere eksperter, der kan hjælpe jer til at afdække jeres reelle behov, og som kender de tekniske muligheder og begrænsninger i de pågældende CDP’er.
5. Passer prismodellen?
Til slut er det selvfølgelig vigtigt at overveje prismodellen og de samlede ejeromkostninger. Skaber den valgte CDP nok værdi til at opveje for omkostningerne? Her bør du også indregne implementeringsomkostninger, løbende vedligeholdelse og eventuelle ekstraudgifter til tilpasninger og udvikling.
Ovenstående er altså nogle af de overvejelser, du bør gøre, inden du træffer det endegyldige valg af din CDP.