Mød din marketingafdelings nye bedste ven, CDP!
Mange virksomheder bruger meget tid og mange ressourcer på at skabe marketingindhold, der skal performe godt hos målgruppen og på sigt lede til langvarig branding eller salg. Måske indsamler du store mængder kundedata, men er i tvivl om, hvordan du bedst muligt udnytter dem i din kommunikation? Så er en CDP også et oplagt værktøj at benytte. Med en CDP får du mulighed for at imødekomme forbrugernes forventning om personalisering og stille helt skarpt på jeres målgruppe og deres kunderejse.
En Customer Data Platform, forkortet CDP, er et værktøj, der er i stand til at indsamle din kundedata på individplan og opbevare den centralt.
Med andre ord er det et værktøj, der kan hjælpe dig til at tage din marketingindsats til et nyt niveau og styrke din relation til din målgruppe. Men præcist, hvordan?
CDP – CRM’s datatunge fætter
En CDP er modsat et CRM-system ikke skabt med henblik på at understøtte salg eller kundeservice i deres kontakt med den enkelte kunde.
CDP har i stedet til formål at supportere marketing eller andre dele af organisationen, der ønsker at dele budskaber med flere kunder eller hele kundegrupper på samme tid.
Tænk på en CDP som en central kerne, der har til opgave at samle data fra alle touch points, du har adgang til dine kunder på. Det kunne for eksempel være:
- App
- Website
- Kundeservice
- Kundeprofiler
- Point of Sale
- AI / ML
Fra alle disse punkter indsamles og struktureres store mængder data om dine kunder løbende – og herfra bliver det for alvor spændende.
For det er her, din CDP nu kan hjælpe dig til at skabe knivskarpe kundesegmenter og aktivere personaliseret indhold på tværs af platforme og kanaler.
Se hvordan en Customer Data Platform fungerer herunder:

Skab værdi med CDP
For med en CDP ved du mere end blot, hvad en kunde har kigget på før, eller om de har klikket på din annonce. Du får her kendskab til indgående detaljer om al deres aktivitet samlet fra dine mange digitale touch points.
Dette gør din marketingafdeling i stand til at målrette markedsføringen på et langt mere detaljeret og personaliseret plan. Noget, der taler perfekt til forbrugernes stigende efterspørgsel på personlig markedsføring (link til blogindlæg).
Med en CDP kan du altså personalisere kunderejsen i endnu større grad og vinde både potentielle og eksisterende kunder over med oplevelsen af dit brand som værende både relevant og vedkommende.
Dette er en kæmpe fordel, hvis du ønsker at styrke relationen til din kundegruppe og skille dig ud fra konkurrenterne. For relevant markedsføring er vigtigere end nogensinde før – og det er de færreste, der har lyst til at blive eksponeret for kommunikation om hækklipper og græsslåmaskine efter et enkelt kig på pottemuld til stueplanten i lejligheden på 4. sal.
No CDP to rule them all
Nu tænker du måske – er alle CDP’er ens? Og får man det samme, uanset hvilken udgave, man vælger? Det korte svar er: nej.
Der findes flere forskellige slags CDP’er, der differentierer sig i både funktioner og opbygninger. Dette giver dig en unik mulighed for at vælge lige netop den løsning, der passer jeres setup bedst.
Hos Vertica har vi opdelt de forskellige typer i kategorierne kerne-CDP, datafokuseret-CDP og eksekverings-CDP.
Du kan du læse meget mere om de forskellige typer her.

De forskellige CDP-typer
Optimér og opnå besparelser med CDP
Uanset hvilken løsning, du vælger, vil en CDP altså kunne samkøre, samle og strukturere data. En handling, der kan hjælpe dig til at optimere dit ad spend, minimere spildeksponeringer, spare tid på manuel datasamling og skabe stærkere relationer til din kundegruppe gennem personaliserede brandoplevelser.
Er du nysgerrig på at se, hvordan andre virksomheder gør brug af CDP i deres e-commerce setups? Så se, hvordan Søstrene Grene valgte den rigtige CDP-løsning her.