D2C-markedet forventes at vokse med 19 % - alene i 2021, så der er god grund til at følge med i udviklingen. Alt imens forretningsmodellen fortsætter sin eksplosive vækst i USA, er de første D2C-brands for alvor ved at gøre sig gældende i Danmark. Det gælder både helt nye brands, men også etablerede virksomheder, som udvikler D2C-kanaler som et led i deres forretning.
Som navnet antyder, dækker modellen over, at brands sælger deres produkter direkte til kunderne gennem digitale platforme - udenom butikker og andre forhandlere. Målet med en D2C-kanal er at skære overflødige udgifter fra værdikæden, men mest af alt handler det om at skabe en direkte relation mellem brandet og kunden. I traditionel retailhandel udliciterer brands kundeoplevelsen til detailledet, men med D2C-tilgangen har brands selv kontrol over hele kundeoplevelsen. Tilgangen skaber gode muligheder for at arbejde effektivt med direkte, personaliseret kommunikation og markedsføring.
Find en niche og gør det bedre end konventionelle platforme
De fleste D2C-brands vælger at ramme ned i en helt særlig niche med et varesortiment, der kun begrænser sig til en enkelt produktkategori. Nogle vælger endda at satse på et enkelt produkt. Det betyder blandt andet, at brands kan ramme deres målgruppe meget effekt.
Også etablerede B2B og B2B virksomheder har succes med at udvikle en sådan D2C-platform, hvor de sætter nye standarder for deres respektive branchers kontakt med slutforbrugerne.
En undersøgelse fra den engelske bank Barclays viser, at der allerede før pandamien var godt gang i udviklingen i Storbritannien: 73 % af alle virksomhederne i Storbritannien svarede således, at de sælger et eller flere produkter fra deres produktsortiment direkte til slutforbrugerne. I 2014 var det tal 56 %. Tallene understreger, at det ikke bare er born-digital start-ups, der har succes med D2C-forretningen.
I vores podcast ovenfor kan du høre direktør I Camille Brinch Jewellery, Daniel Brinch, fortælle om deres overvejelser som D2C-forretning samt Head of Digital i Kvadrat Marie Kronborg Ellemoses oplevelser med B2B-virksomhedens nye D2C-platform.