Knap 50 procent af alle indkøbere i B2B-virksomheder stiller krav til leverandører inden for bæredygtighed, miljøhensyn og social ansvarlighed. Og det tal stiger i de kommende år. Derfor bliver bæredygtighed i alle aspekter et centralt konkurrenceparameter. Hvis man vil være relevant for indkøberne, er det nu, man skal sætte ind.
Hos Hørkram har man indarbejdet FN’s verdensmål i virksomhedsstrategien. Alle dele af virksomheden gennemsyres af nye initiativer, der tilstræber større bæredygtighed. En af tiltagende handler om at skubbe den bæredygtige agenda ud over rampen, så kunderne køber ind på konceptet og bidrager til den grønne omstilling. Her spiller de digitale kanaler en nøglerolle, eftersom mere end 90 % af kunderne anvender de digitale kanaler, når de lægger en ordre. For at udvikle nye features i forlængelse af strategien bad man Vertica om hjælp.
CO2-beregner
Med udgangspunkt i EU’s anbefalede beregningsmodeller inden for klimaaftryk har Hørkram integreret en CO2-beregner på sit site. Det giver kunderne mulighed for at live-monitorere sine produkter og indkøb samt se kurvens samlede klimaaftryk. Med en specialdesignet algoritme kan de udregne produkternes særskilte CO2e-aftryk.
Beregneren er blandt de mest komplekse på det danske marked. Lægger man en pakke fiskefileter i kurven udregner den det samlede klimaaftryk i alt fra fangst, til forbrug af rasp, æg, emballage med mere.
Beregneren er enormt populær blandt indkøbere, der nu kan tilrettelægge indkøb efter CO2-aftryk.
Udklip af klimarapport
Vegetabilsk vs. animalsk
I forlængelse af CO2-beregneren kan hver enkelt kunde se en graf, der viser fordelingen mellem vegetabilske og animalske produkter i kurven.
Grafen er et værktøj, som hjælper kunden med at sammensætte kurven, så den matcher kostråd og eventuelle retningslinjer for indkøb.
Mærkninger
Mange stiller i dag krav til økologi, når de køber madvarer eller spiser ude. Men flere og flere begynder at stille nye krav, som handler om alt fra forarbejdning til transport. Blandt andet derfor har Hørkram præsenteret et mærkat, som viser, at produkterne ikke har været fløjet i forbindelse med produktion og transport.
Derudover viser forskellige labels, om produkterne er blevet pakket og/eller produceret i Danmark eller udlandet. Ja faktisk har Hørkram hele 28 mærker, der hjælper forbrugerne med at blive klogere på produkter, deres ophav og aftryk.
Bekæmp madspild
En tredjedel af al mad, som produceres i verden, ender i skraldespanden. Hvis fødevareproduktionens klimaaftryk skal reduceres, er det derfor tvingende nødvendigt at nedbringe mængden af madspild. Derfor har Hørkram fået udviklet en ”bekæmp madspild”-funktion, som giver kunderne mulighed for at købe fødevarer med en kortere holdbarhed til en reduceret pris. På den måde kan reduceret pris understøtte reduceret CO2-udledning. Til gavn for kunder, klima og kassebeholdning.
Mere på vej…
Hørkram vil gøre endnu mere for at klæde sig selv og kunderne på til at levere et mindre CO2-aftryk. Derfor har de flere features på vej, som skal gøre det endnu lettere at lave måltider med et lavt klimaaftryk, det fortæller centerdirektør John Astrup:
”Lige nu kigger vi blandt andet på mere bæredygtige anbefalinger, som giver tips til kunden om produkter med et mindre CO2eq-aftryk: kan oksekødet erstattes med kylling? Kan kyllingen erstattes af et vegansk alternativ? Det er små input, som alle sammen hjælper kunderne med at nå bæredygtighedsmålsætninger, og som medfører en mindre belastning af verdens ressourcer”.
Han fortsætter: ”Derudover vil vi snart præsentere et helt nyt bæredygtighedsunivers på hoka.dk. Og derudover præsenterer vi et værktøj, som viser kurvens sammensætning ud fra Fødevarestyrelsens nye klimavenlige kostråd. Tiltaget er en guide, som giver værdi til kunder, der savner viden om deres indkøb og til de mange kunder, som skal leve op til fastsatte krav om ernæring og dokumentation i sine indkøb”.