I den seneste emballagestatistik fra Miljøstyrelsen fremgår det, at hver dansker i gennemsnit benytter cirka 179 kilo emballage om året. Take-away og e-handel står for en stor andel af emballageforbruget, og med den enorme vækst, som e-handlen oplever i disse år, må andelen fra branchen forventes at stige – medmindre vi gør noget anderledes. Her er vores bud på, hvordan man minimerer emballering og materialespild.
Emballage er nødvendigt
Når du modtager et nyt par sko, som du har købt online, så kan mængden af emballage virke overvældende: skoene er fyldt med papir, pakket ind i silkepapir og lagt ned i en sko-æske. Denne er så pakket i en (lidt for stor) papkasse, som så er fyldt med pakkefyld (pap eller plastik).
Meget af den ovenstående emballage er nødvendig for at kunne passe ordentligt på produkterne. Hvis vi sparer for meget på emballage, så ødelægges produktet, og det er - alt andet lige - et større spild. For eksempel sikrer papiret omkring skoene i skoæsken, at skoene ikke gnider mod hinanden og slider print af skoen eller skaber ridser.
Når det er sagt, bør alle – fra producent til forbruger - selvfølgelig gøre, hvad de kan for at minimere emballageforbruget og genanvende der, hvor det er muligt.
Det rette emballagevalg
Måske tænker du, ”hvad er den bedste emballage?”. Svaret afhænger af, hvad du skal pakke ind, og om modtagerne af emballagen kan finde ud af at affaldssortere. For eksempel er plastik rigtig godt til at sikre varerne mod fugt under transporten, og plastik kan også være en fin løsning, hvis modtageren får affaldssorteret korrekt. Hvis det blot ryger i skraldespanden som restaffald, er det en ringere løsning.
Derudover findes der produkter, som gør sig bedst i en særlig emballage, såsom anti-statiske poser til elektronik eller plastikbøtter til fødevarer – men der sker hele tiden udvikling inden for emballagemateriale, og det er Simple Feast et eksempel på:
Det gode eksempel: Træfiber-baseret emballage hos Simple Feast
Simple Feast leverer plantebasserede måltidskasser direkte hjem til deres kunder. De anvender en emballage, som består af cellulose, altså træfibre. Derfor kan størstedelen af deres emballage sorteres som pap.
Hvorfor starter vi med løsning fire?
Dette er fjerde blogindlæg i føljetonen om bæredygtig ecommerce. Læs de tidligere indlæg og bliv klogere på alle løsningsforslag:
1) Løsninger til bæredygtige webshops
Løsning 4A: Genbrugelig emballage
For at nedbringe klimabelastningen ved emballage er en løsning at sørge for, at den emballage, der benyttes, er genbrugelig. Det er vigtigt, at man vælger det rette materiale både til produktemballage og forsendelsesemballage. Hvis du ikke producerer produkterne selv, så husk at stille krav til dine underleverandører.
Vores forståelse af genbrugelig emballage er todelt:
- Emballage der kan benyttes flere gange (multibrug)
- Emballage, som via affaldssortering kan genanvendes til nye produkter eller ny emballage (genbrug)
Multibrug-emballage (reuse)
Multibrug-emballage handler om at designe emballagen, så den kan bruges flere gange. Det kan for eksempel være plastposer, du modtager tøj i, når du køber det online. Her er posen oftest designet med en ekstra stribe klister, så du kan benytte samme pose til at sende dine returvarer.
Et andet eksempel er emballage, der i sig selv får en brugsværdi, og dermed lever videre i lang tid efter sit oprindelige formål.
Et eksempel på dette er Carlsbergs træ-ølkasser. De blev flittigt brugt som reoler i 70’erne, og stadig har stor værdi i dag (prisen på DBA er 300 kroner for én kasse).
Hjemme hos os er æsken med sytøj en gammel småkagedåse. I disse eksempler er emballagen en del af kundeoplevelsen – og derfor skal den produceres som et reelt produkt, og ikke bare som en container til dit produkt.
Genbrug-bar emballage (recycle)
Omvendt skal genanvendeligt emballage designes, så det løser præcis den opgave, det er udviklet til. Emballagen skal benytte så lidt materiale som muligt, og være let at affaldssortere.
Der er stor forskel på de kommunale affaldsordninger: i nogle kommuner tilbydes flere forskellige affaldsbeholdere til mad, papir, pap, glas og plast, mens andre kommuner lader det være op til indbyggerne selv at affaldssortere og køre affald på genbrugsstationen. Derfor bør din emballagestrategi tage højde for bopælskommune og kundens evne til at affaldssortere.
I Danmark er vi overordnet gode til at genanvende papir og pap, der benyttes til emballage, men kun 31 procent af alt plastikemballage genanvendes. En udfordring ved plastik er, at når det genanvendes, så ”downcycles” materialet, det vil sige, at man kun opnår 54 procent nyt materiale af det materiale, man genanvender.
Løsning 4B: Mindre emballage
Som modtager af pakker har du nok oplevet at modtage en stor og meget let papkasse med din vare. Når du åbner kassen, finder du din vare omgivet af luft og pakkefyld. Varen er selvfølgelig pakket ind i sin egen originalemballage.
Måske skyldes det den automatiserede pakkerobot, der kun kan håndtere én størrelse papkasser? Måske er firmaet løbet tør for ”små” papkasser? Eller måske er det en dårlig practical joke af lagermedarbejderen? I alle tilfælde signalerer det spild og en uprofessionel pakkeproces.
Og det vil kunderne bemærke i langt højere grad, end de bemærker den bæredygtige vision, du skriver ind på dit website.
For at effektivisere pakkeprocessen og samtidig spare emballage, indfører større e-handels-websites ”fit-to-size packaging automation”, der producerer skræddersyede papkasser til hvert enkelt produkt. Du kan se et eksempel på sådan en pakkerobot her.
Mindre emballage betyder mindre pakker, mindre pakker betyder færre lastbiler til at fragte pakker. Det er win-win.
Løsning 4C: Gentænkte produkter
En tredje mulighed for at reducere emballage er ved at gentænke dine produkter, så de anvender mindre emballage.
Det gode eksempel: flat-pack-furniture fra Takt
Som certificeret B Corp-virksomhed er bæredygtighed tænkt ind i alle aspekter af Takts produkter. Det betyder blandt andet, at produkterne er lavet af FSC-certificeret træ, og at de ankommer til forbrugerne som flat-pack.
Det sparer plads og transport undervejs i hele produktionen (og ikke kun i sidste fase mod forbrugerne). Derudover ved kunderne, hvad stolen består af, og hvordan den nemt kan skilles ad, når der er brug for reservedele, eller den i sidste ende er udtjent og skal affaldssorteres.
Det gode eksempel: flat-pack-pasta
60 procent af en almindelig pakke pasta består af luft. Det skyldes pastaens krumme former. Det har fået forskere til at skabe en særlig pasta, der først bliver krum, idet den koges.
Det har gjort det muligt at emballere pastaen i pakker, der er langt mere effektive at transportere. Det er den slags små nybrud, som kan gøre en stor forskel, når man tænker på, hvor meget pasta, der transporteres og konsumeres i verden.
Det gode eksempel: rengøringsmiddel i tabletform
Hos Blueland har de sat sig for at reducere engangsemballage til rengøringsmidler.
De designer derfor rengøringsmidler i tabletform. Løsningen betyder, at de fjerner plastikemballagen og dermed mindsker transporten. Med Blueland-produkter behøver man blot én beholder, som genbruges igen og igen.
Emballage på Shoe-stainability
I vores fiktive online skobutik har vi valgt forskellige emballageformer, baseret på en række parametre. Blandt andet hvorvidt kunderne køber skoene eller lejer dem, og om kunderne er gode til at affaldssortere eller ej.
Hvis kunden køber et par sko og er god til at affaldssortere, så sendes skoene i genbrugspap til kunden, da det beskytter varerne under transport. Og vi synes, at dette er en god løsning, da vi i Danmark er gode til at genanvende papir- og papemballage – angivet som fiber i Miljøstyrelsens emballagestatistik herunder.
Men hvis kunden derimod ikke er god til at affaldssortere, så tager vi lidt ekstra for emballagen og sender i stedet varerne i en flatfold-plastkasse, som de enten kan beholde og benytte i husholdningen, eller de kan sende den gratis retur, så den kan benyttes igen.
Når kunden vælger at leje et par sko i stedet for at købe dem, så sender vi altid skoene i vores flatfold plastikkasse, da vi ved at skoene skal retur på et tidspunkt, og så har kunden den korrekte emballage til dette.
Vi har lagt meget energi i udviklingen af vores flatfold-skotøjsæske og oplever, at rigtig mange af vores fiktive kunder beholder disse kasser og benytter dem til opbevaring eller som boligindretning. Derfor giver vi alle kunder mulighed for at tilvælge kassen i checkout.