1. Giv klar besked om lager, leveringstid og bytteregler
Op til jul bliver nogle bestemte informationer helt afgørende for, om kunderne lægger en ordre i din webshop.
- Selv den mindste usikkerhed om hvorvidt varen kan nå at være fremme til 24. december kan få kunden til at falde fra. Signalér derfor tydeligt hvornår sidste chance er for at bestille, hvis varen skal være fremme 24. december. Henvis f.eks. til juleleveringstiderne fra forsiden og skriv specielt om juleleveringstiderne på en side der er dedikeret til formålet. Angiv det også inde på det enkelte produkt, hvor du normalt skriver om leveringstid, så brugeren ikke kommer i tvivl. Det er ligeledes vigtigt at angive leveringstiden i forhold til juleaften under check-out-flowet – det er først her, at mange brugere begynder at fokusere på leveringstid.
- Hvis der er begrænset lager, så skriv det tydeligt – herved undgår du at skuffe ubeslutsomme brugere, der genbesøger din webshop for endelig at lægge ordren. Hvis en vare er udsolgt i december, så fjern den helt eller skriv om den kommer tilbage på lager, så den kan leveres inden jul.
- Fortæl om returretten, og kommunikér at varen godt kan returneres af en anden end den person, der har købt varen (hvis det altså er tilfældet). Julegaver bliver ofte byttet så det er centralt for gavegiveren at det er en mulighed. Pris for returfragt bliver ligeledes væsentlig, og den skal derfor også kommunikeres klart.
- Det skal selvfølgelig være muligt at sende varen direkte til gavemodtageren (gavegiver og gavemodtager holder ikke nødvendigvis jul sammen). Langt de fleste shops understøtter dette, da man f.eks. kan vælge at levere varen til sin arbejdsplads og ikke sin hjemmeadresse. Ved levering til en anden adresse end kundens er det særligt vigtigt på dette sted i check-out-flowet at kommunikere, at gavemodtageren ikke får prisen på varen at se i form af f.eks. en følgeseddel eller en faktura.

2. Pynt op – men gå ikke grafisk juleamok
Er det en god ide at “pynte op til jul” på din webshop? Ja – hvis du gør det med måde.
Når du giver din webshop et juletema, skaber du en hyggelig stemning som signalerer at du er ekstra imødekommende overfor dine kunder. Brugerne i din webshop er helt sikkert målrettede og fokuserer på at kunne finde det, de leder efter – men det betyder ikke, at du ikke kan hygge lidt om dem.
Din webshop ser desuden opdateret og aktuel ud, når du giver den et twist af julestemning. Brugerne er vant til at såvel de fysiske butikker som mange online-butikker pynter op – så hvis ikke du gør det, kan det pludselig se ud som om, at der ikke rigtigt sker noget hos dig og brugeren kan pludselig blive i tvivl om, hvorvidt din shop også mangler opdateringer i andre henseender.
Lad være med at overgøre oppyntningen – snefnug der drysser ned over den tekst, der skal læses og de billeder, der skal ses, vil helt sikkert irritere brugerne og få nogle af dem til at gå uden at lægge en ordre.

Coop.dk MAD har skabt et særskilt juleunivers, hvor de inspirer og giver gode råd til juleindkøbene

Bolias juleunivers ligger tæt op ad webshoppens generelle visuelle identitet – men teksterne kommunikerer jul
3. Promover gavekort i de allersidste dage op imod jul
Mange mennesker handler julegaver i allersidste øjeblik. Med en netbutik kan du lade folk handle i minutterne før de skal give gaven, hvis ellers du tilbyder køb af gavekort. Undersøgelser viser, at mange mennesker synes, at det er mindre betænksomt at give et gavekort istedet for en fysisk gave. Imidlertid synes mange mennesker samtidig, at de faktisk gerne vil modtage et gavekort som gave. Så når du afsætter et gavekort kan du helt sikkert arbejde med kommunikationen for at vinkle dette som en positiv gaveide.
Gavekort kan tilbydes som en vare, kunden printer ud og selv overdrager til gavemodtageren.
Det kan også leveres som e-mail i tilfælde hvor kunden er meget sent ude – i så tilfælde er det oplagt, at det fremgår, at gavekortet først sendes 24. december – også selvom kunden køber det 23. december.

4. Få en ønskelistefunktion, hvis ikke du har en
Den danske usabilitykonsulent Jakob Nielsen siger det meget klart: “Hvis du driver et B2C-site uden ønskelister og gavekort, så lader du millioner af kroner ligge på bordet”. Kan du få brugere til at oprette en virtuel ønskeseddel på dit website, som vedkommende distribuerer til venner og familie, har du samtidig en supertroværdig anbefaling af din netbutik. Hertil kommer, at ønskesedlen i sin natur introducerer nye kunder til dit website. Så der er virkelig chance for at få nye kunder i butikken, og hvis du giver dem en god oplevelse i julehandlen, er der god sandsynlighed for, at du får tilbagevendende kunder.
I lighed med gavekort har ønskelisten også to ansigter: Mange mennesker forbinder det med grådighed og selviskhed at oprette en ønskeliste, fordi den så eksplicit giver udtryk for, hvad man ønsker sig. Men interessant nok viser det sig, at gavegivere sætter stor pris på ønskelister. Så det er altså vigtigt at promovere ønskelisterne som noget hjælpsomt fremfor noget indkrævende – så er der større sandsynlighed for at de vil blive taget i brug.

På foetex.dk kan man tilføje de enkelte produkter til sin egen ønskeliste ved hjælp af funktionen Add Wish
5. Vis brugeren hen til et udvalg af varer der er særligt oplagte som gaveideer

Her er der en tekst til billedet
En simpel ting, som alle webshops kan indføre uden videre, hvis de vil henvende sig til juleshoppere, er at oprette en side, der promoverer varer som særligt oplagte julegaveideer.
Et problem for mange julegavekøbere er netop at komme på den gode ide – og ofte giver færre valgmuligheder faktisk større sandsynlighed for at folk kan tage en beslutning om køb.
6. Tilbyd julegaveindpakning og personligt kort
- Hvis du tilbyder gaveindpakning kan det være en god ide at lade det være juleindpakning. Tag et foto af indpakningen så brugeren bliver tryg ved at modtageren får noget, der virkelig ligner en julegave. Men husk på, at der også er folk der har fødselsdag i december – og de er ikke nødvendigvis interesserede i at få super-julede indpakninger. Giv enten brugeren en valgmulighed eller sørg for at indpakningen er så neutral, at den både kan fortolkes som julet og som helt almindelig indpakning (f.eks. rødt papir, men find noget der ikke er julemænd eller sukkerstokke på).
- En funktion, der giver mulighed for at skrive et personligt kort til gavemodtageren er en særlig salgspointe i julemåneden. Det kan være afgørende for, om man synes det er personligt nok at få sendt sin julegave direkte fra webshoppen til gavemodtageren.

Magasin.dk giver mulighed for gaveindpakning – det bliver en særlig salgspointe ved julesalget.
7. Stræk julesalget ud
Nogle butikker henter op til 80% af deres omsætning i julen, så det arbejde du gør i juleperioden kan have ekstra stor betydning for dit samlede resultat. Men det store løft i omsætningen kan også være et problem at håndtere, så du kan have glæde af at strække den periode, hvor folk juleshopper, ud over et længere stykke tid.
Du kan helt konkret starte julepromoveringen i midten af oktober, hvor de første kunder begynder at tænke i jul og samtidig forlænge forlænge returretten så den gælder langt ind i det nye år. Herved minimerer du risikoen for at kunderne bestiller i sidste øjeblik – herved undgår du potentielt udsolgte varer, lavere omsætning og en dårlig brugeroplevelse.
Skriv klart og tydeligt på dit website at du forlænger returretten – det er en afgørende salgspointe i julehandlen.

Bolia har samlet relevante informationer, der vedrører julehandlen – bla. om fristen for bytning af julegaver
8. Hav timingen i orden
Hvornår skal julestemningen indfinde sig på dit website?
Man hører tit mennesker brokke sig over at julen starter for tidligt – men der er også en grund til at butikkerne pynter op sidst i oktober. Mange mennesker kan godt lide at være i god tid. Så rådet må være at starte juleaktiviteterne når de andre gør det – og det er normalt omkring sidst i oktober. Det kan dog afhænge meget af dit marked: F.eks. fejrer man i USA Thanksgiving (28. november) – og det er en begivenhed man normalt sørger for at have afsluttet inden man begynder med juletilbudene.
Lige så vigtigt for god timing er, at julen i webshop-sammenhæng stopper allerede 25. december. Allerede her kan du fjerne julepynten og de særlige julegavetilbud og begynde at fokusere på det nye år.
Du kan også med fordel kommunikere særligt klart omkring hvordan man returnerer varer, som man har fået i julegave – det vil blive opfattet som en god service. I stedet for at se en returnering som en tabt handel kan du netop gribe chancen for at betragte den som en mulighed for at få en ny kunde, som bliver interesseret i at handle med dig.