Der skal tages mange ordrer og flippes mange bøffer, når man har 43.000 fastfood-restauranter verden over – og det skal gerne gå hurtigt. Derfor har McDonald’s nu taget de første skridt mod at bruge AI til at effektivisere arbejdet for medarbejderne og dermed forbedre oplevelsen for de mange Big Mac-hungrende kunder. Det er god inspiration til de mange områder i værdikæden, som AI kan forbedre.
Vi har snakket meget generativ AI på Verticas kanaler de sidste par år. Meget OpenAI, meget MidJourney, meget AI-agenter og meget AI Search. Det er da også alle vigtige emner, hvis du som e-commerce virksomhed gerne vil have mere AI på agendaen.
Men der er også masser af potentiale for at anvende AI i mere ”traditionelle” commerce-sammenhænge – altså ude i de fysiske butikker, til logistikoptimering på lageret, til intern procesoptimering og til at strømline kundeoplevelsen.
Og netop dét potentiale er McDonald’s blandt frontløberne på. De er nemlig godt på vej til at rulle AI-løsninger ud på tværs af deres 43.000 lokationer verden over. Og som e-commerce virksomhed er der masser af inspiration at hente i Den Gyldne Måges tilgang til AI i hele værdikæden.
Beklager, men om 2 minutter virker ismaskinen ikke…
Måske har du selv arbejdet i McDonald’s? Eller haft venner, der har? Uanset hvad, er de færreste vist i tvivl om, at der er meget at holde styr på bag skranken. Det siger McDonald’s CIO, Brian Rice, da også selv til Wall Street Journal:
”Vores restauranter kan, ærligt talt, være ret stressfyldte. Vi har kunder ved skranken, kunder i drive-through, og leverandører der kommer med nye varer – både indenfor og udenfor. Det er meget at håndtere for vores personale, men teknologiløsningerne kan være med til at mindske stressen.”
En af disse AI-løsninger er en grej-opgradering. McDonald’s køkkenudstyr, som frituregryder og ismaskiner, bliver nemlig udstyret med sensorer, der kan sende real-time data til deres Edge Computing-systemer – som de kører i samarbejde med Google Cloud.
Dermed kan AI-modellen konstant holde øje med det operative og for eksempel på forhånd advare medarbejderne om, når McFlurry-ismaskinen trænger til vedligeholdelse, eller når den bliver brugt uhensigtsmæssigt. Modellen kan også holde styr på lagerbeholdningen og sørge for, at restauranterne ikke løber tør for vigtige ingredienser.
Derudover er McDonald’s også ved at undersøge mulighederne for Computer Vision-teknologi, hvor man ved hjælp af kameraer i restauranterne kan se, om ordrerne, der pakkes i poser til kunderne, stemmer overnes med det bestilte.
To eksempler på teknologi, der giver medarbejderne et bedre overblik over det operationelle, og øger produktiviteten – hvilket i sidste ende er til fordel for kunderne, der får den rigtige ordre hurtigst muligt.
Planen for fremtiden er også, at butiksbestyrerne får adgang til en AI-assistent, der blandt andet kan hjælpe med varehåndtering, vagtplaner og andre administrative opgaver.

AI-drevne kundeoplevelser
Ud over at øge medarbejdernes effektivitet og præcision med AI har McDonald’s også flere kundevendte AI-tiltag på vej.
Blandt andet vil de (igen) teste brugen af stemmekontrolleret AI til at tage imod ordrerne i drive-through. Det har de ellers tidligere testet, men valgte i 2024 at rulle teknologien tilbage, da AI’en lavede for mange fejl. Blandt andet tilføjede den 9 kopper sød te til en kundes ordre og tilbød en anden kunde at toppe sin is med ekstra bacon.
Grunden til at forsøget genoptages, er fordi de hos McDonald’s mener, at udviklingen inden for AI-stemmeteknologi er nået meget langt, siden man først begyndte at teste det i 2021, så de forventer færre fejl i fremtiden med den nye teknologi. Og her kan Computer Vision-teknologien igen hjælpe til at sikre, at ordrerne er korrekte – så vi undgår bacon på en Sundae.
McDonald’s har også planer om at bruge AI til øget personalisering over for deres kunder, hvor de vil analysere kundernes købshistorik og præferencer og bruge indsigterne i deres loyalitetsprogrammer. Det kan for eksempel være, at kunderne med de sødeste tænder får et personaliseret tilbud på en McFlurry på en varm sommerdag. Målet er at øge antallet af medlemmer i McDonald’s-appen fra 175 mio. til 250 mio. i 2027.
Fast food, fast tech
McDonald’s er altså godt på vej til at gøre sig selv til AI-frontløbere på fastfood-markedet. Men de er alligevel langt fra de eneste.
Både KFC, Taco Bell, Pizza Hut, Chipotle og Wendy’s har foretaget større AI-investeringer på det seneste. Ligesom McDonald’s er fokus i særdeleshed på at hjælpe medarbejderne til større produktivitet for derigennem at forbedre kundeoplevelsen.
Og selvom du måske ikke lige arbejder i en fastfood-virksomhed, så er der meget inspiration for enhver commerce-forretning at hente i denne tilgang.
Tænk bare, hvor meget du ville kunne sænke fejlprocenten på dine ordrer i en stor e-commerce forretning, hvis du havde Computer Vision-teknologi på dit varelager. Eller hvor meget du kunne mindske down-tiden på dine maskiner, hvis du kunne time vedligeholdelsen bedre ved hjælp af AI-sensorer.
Og tænk, hvor meget du ville kunne forbedre butiksoplevelsen, hvis dine medarbejdere havde et realtids-overblik over tomme hylder, antal kunder i butikken og administrative opgaver. Måske endda med et par kundevendte services, som Zara for eksempel har gjort med sit AI-styrede system til order pickups i butikken.
Der er altså mange områder, hvor AI kan være med til at optimere værdikæden i commerce-virksomheder – det svære er at udpege de områder, hvor det giver allermest mening at sætte ind i ens forretning. Men så er det godt at have nogle ledestjerner, som McDonald’s må siges at være i dette tilfælde.