Udviklingen af integration er på vej væk fra en platformstankegang. Fremtidens integrationsløsninger vil i højere grad være en kasse med byggeklodser, som du bygger op, så det passer til din forretning.
Microsoft annoncerede i juni 2018 integrationsframeworket Azure Integration Services, og i Vertica vurderer vi, at det er den førende og mest fremsynede integrationsløsning på markedet.
Her får du fem gode råd om, hvorfor du med fordel kan udskifte din BizTalk-løsning med Azure Integration Services.
1. Microsoft roadmap og support
Azure Integration Services har fuld fokus fra Microsoft. Der kommer hele tiden nye komponenter og features. Azure-værktøjskassen har overhalet BizTalks for længst, og Azure kan både løfte det traditionelle integrationsbillede (fx EDI) men også fremtidens integration videre, hvor services og API’er erstatter bilaterale opsætninger. Der kommer hele tiden nye features og komponenter til rådighed.
BizTalk er et niche produkt hos Microsoft, og der er meget lidt fokus på at udvikle hos Microsoft. Det er uvist om der kommer flere store releases af BizTalk. Samtidig udløber supporten af BizTalk 2016 i 2022, og supporten af BizTalk 2013 udløb i juli 2018.
2. Integrate at the speed of business
Teknologi skal understøtte forretningsudvikling og -vækst. Med Azure Integration Services kan du hurtigt afprøve en forretningsidé eller business case. Udviklingsprocessen er agil, hvor forretning fylder mere end it. Microsoft leverer infrastruktur og services i Azure, så du kan fokusere på at aktivere data i en bruger- og forretningsorienteret proces.
BizTalk er et traditionelt IT-platformsprodukt. Kravspecificering, udvikling, test, deployment – i den rækkefølge. Som platform understøtter BizTalk en mere traditionel udviklingsmetode, hvor BizTalk er et installeret serverprodukt, som du selv (eller ved 3. part) er ansvarlig for at monitorere og vedligeholde.
3. Klar til fremtiden
Med Azure Integration Services bor din integration ét sted, hvor du er klar til fremtiden. Ikke kun ift. at løfte traditionel integration som eksempelvis EDI og dokumentudveksling men også til at arbejde med Microservices, API’er og Internet of Things(IOT).
Og selvom dine data stadig bor på dit lokale netværk, kan Azure hjælpe med at bære dem ud i skyen og gøre dem levende her. Når du bygger integration i Azure, har du adgang til en stor kasse med integrationsbyggeklodser – alt sammen noget der udvides og forfines hver eneste dag. Måske har du ikke brug for Machine Learning og API Management i dag. Men den dag din forretning træder ind i fremtiden, er det afgørende at være et sted, hvor tingene kan lade sig gøre.
4. Indsigt i dine digitale processer
Hvem henter mine produkter? Hvor mange digitale ordrer modtager jeg? Hvilke priser deler jeg med kunderne? Alle disse digitale processer bærer på interessante og værdifulde metadata. Integration giver indsigt i din forretning, og den indsigt skal være tilgængelig for brugerne. A
Azure tilbyder fuldt brugertilpassede dashboards, så forskellige brugertyper kan få indsigt i netop dét, der er relevant for dem. I Azure log analytics kan alle informationer trækkes ud og præsenteres pænt i én og samme løsning.
BizTalk er begrænset ift. indsigt og administration. Der findes 3. parts løsninger, man kan ”installere” oven på BizTalk, og som kan gøre denne oplevelse bedre. Her bliver mulighederne dog altid mindre, når kravene bliver flere.
5. Sikkerhed i top
Sikkerheden SKAL være i top, når vi laver integration. Særligt cloud-baseret integration, hvor vi udveksler vores data over internettet. Og dertil kommer brugerhåndtering af, hvem der kan hente og aftage data. Audit af login-forsøg og understøttelse af nyeste sikkerhedsprotokoller og certifikater. Sikkerhed er et stort fokusområde hos Microsoft. Derfor er komponenter og features i Azure opdaterede og overholder nyeste sikkerhedsstandarder. Eksempelvis tilbyder Azure OAUTH 2.0 som authentication metode.
BizTalk opdateringer tilbydes i feature packs. Siden 2016 er der udgivet tre feature packs. Dertil stiller diverse sikkerhedsteknikker, fx Oauth 2.0, særlige krav til udvikling og opsætning i BizTalk, da det ikke er en standard feature.