En Customer Data Platform, bedre kendt som CDP, åbner op for en verden af kundedata, personalisering og giver dig værktøjet til at optimere din marketingsindsats. Men hvordan?
Det giver vi her indblik i.
I årevis er nutidens forbrugere blevet stopfodret med reklameindtryk – og på grund af teknologiske vilkår, har de desværre også fået store mængder irrelevant eller uvedkommende indhold serveret.
Forbrugerne er – ikke overraskende - blevet mætte.
Du skal helt tæt på
I kølvandet på mætheden er der opstået en forventning blandt forbrugerne om, at brands i stedet skal møde dem med personaliseret og vedkommende markedsføringsindhold. På alle kanaler, vel og mærke.
Men mellem platforme, integrationer, systemer og rådige mandetimer kan det for mange virksomheder være svært at få samling nok på den tilgængelige data reelt udnytte dens fulde potentiale. Og hvordan gør man det, så man samtidigt har helt styr på compliance og datasikkerhed?
Her kan en CDP-løsning gøre en reel forskel.

Sådan fungerer en Customer Data Platform
CDP kort fortalt
En Customer Data Platform – eller CDP – er et værktøj, der har til opgave at indsamle, opbevare og strukturere data for hver enkelt af dine kunder.
I stedet for at skulle samle data fra mange forskellige målepunkter enkeltvist, kan du med en CDP samle al din data centralt.
Men hvad giver det dig helt konkret af fordele? Det giver vi dig her nogle eksempler på.
1. Indsaml og strukturér store mængder kundedata med CDP
Som nævnt ovenfor giver en CDP dig mulighed for at samle kundedata fra en bred vifte af touch points. Fordi du med en CDP kan indhente kundedata om adfærd og transaktioner på en lang række forskellige kanaler og gennem alle punkter i kunderejsen, får du adgang til et skarpere billede af ikke blot din samlede kundegruppe, men hver enkelt, individuelle kunde.
2. Målret din markedsføring, personalisér din kommunikation og stil skarpt på din kunderejse
Al den spændende viden, du får gennem din CDP, indsamles selvfølgelig ikke for ingenting. Med adgang til så store mængder kundedata får din marketingafdeling rig mulighed for at sætte relevans i højsædet og målrette jeres markedsføring, så den rammer de helt rigtige forbrugere med det helt rigtige indhold.
For med en CDP kan du tilpasse indholdet langt mere detaljeret end førhen - og endda på tværs af kanaler.
For eksempel kan du med hjælp fra din CDP sikre, at de besøgende på dit website mødes af en personlig forside, der taler direkte til dem og deres unikke behov.
Et tiltag, der imødekommer forbrugernes generelt stigende krav til personaliseret indhold. Faktisk siger hele 70%, at de forventer en personaliseret oplevelse fra de virksomheder, de handler med (Mckinsey, 2021).
Med en CDP får du altså indblik i nye og mere detaljerede kundeindsigter og kan skabe indgående personalisering, så du fremover kan stille helt skarpt på den individuelle kunderejse.
3. Opnå besparelser og mindsk spildtid på vedligeholdelse af kundesegmenter
Tro det eller ej, men CDP kan faktisk være en god investering. For når du som beskrevet kan målrette og personalisere dit indhold på alle kanaler, kan du ligeledes optimere dit ad spend ved at minimere spildte – og for målgruppen irrelevante – eksponeringer.
Derudover kan du med en CDP også frigøre ressourcer, der førhen er blevet brugt på at opdatere kundesegmenter og kampagner på tværs, og allokere dem til andre vigtige kerneopgaver.
4. Forbered dig på en cookieløs fremtid
At sætte sin lid til tredjeparts cookies er med udsigt til udfasning ikke længere en holdbar løsning. Hvis du fremover vil kunne ramme forbrugerne rigtigt, skal der altså andre redskaber i brug. Og her kan en CDP vise sig at være et særligt nyttigt værktøj.
En CDP samler og strukturerer nemlig den altafgørende førsteparts data, der sikrer dig et indgående kendskab til dine kunder - selv når cookies officielt er blevet et fortidslevn.
5. Få styr på compliance og datasikkerhed
Inden for e-commerce er det afgørende at overholde gældende regler for compliance og datasikkerhed. Men når du samler data fra mange forskellige platforme og kanaler, kan det hurtigt blive en stor opgave at sikre compliance på tværs. Det kan en CDP dog også hjælpe dig til at få styr på.
For i takt med at CDP’en indsamler, validerer og strukturerer data, bidrager den også til at identificere data, som bør slettes for at sikre compliance og generelt garantere en større datagennemsigtighed.
En CDP har altså nogle tydelige fordele, hvis du som virksomhed har et ønske om at stille knivskarpt på jeres markedsføring og optimere jeres arbejdsprocesser omkring indsamlingen af kundedata.
Vil du vide endnu mere om, hvad en CDP er? Eller hvilke forskellige typer CDP’er, der findes? Så læs i dybden om CDP her.