Skriv dit speciale med os
Vi ønsker hele tiden at blive klogere på nye emner, og det vi laver. Derfor leder vi efter skarpe studerende, der har lyst til at skrive speciale hos os. Med et specialesamarbejde hos Vertica får du adgang til vores viden og vores cases, som tæller nogle af Danmark største virksomheder inden for e-handel og digital forretning.
Som en virksomhed, der leverer kommerciel og teknisk rådgivning i relation til e-handel, synes vi, at emnet unified commerce er særligt interessant. Og vi vil elske at blive klogere på de udfordringer og det potentiale, der er ved at bevæge sig i denne retning.
I specialet kan du eksempelvis fokusere på:
Vi forventer selvfølgelig, at du selv er med til at definere din vinkel på specialet og ovenstående skal blot ses som en inspiration.
I løbet af din specialeperiode hos os vil vi nyde at give feedback på dine delresultater og delkonklusioner, som du fremlægger for os. Det gør vi, så du kan få det bedste specialeresultat, og så vi også kan lære af dit arbejde.
Din profil:
- Du skal til at skrive speciale på en relevant videregående uddannelse. Eksempelvis Informationsvidenskab, Digital design eller lignende.
- Du brænder for at undersøge såvel teori som virkelighed i forhold til et emne som unified commerce.
- Du brænder for, at dit speciale får en nytteværdi i udviklingen af den danske e-commerce og e-handel i det hele taget.
- Du er fagligt og sprogligt stærk.
Lyder det også som noget, der kunne være spændende for dig – eller har du måske et emne på hjerte, som vi slet ikke har tænkt over? Så tag fat i vores specialeansvarlige Mia Ipsen og send os en beskrivelse af dit projekt. Vi er klar til at tage en kop kaffe og snakke om mulighederne.
Specialeskrivning med Vertica
Emilie Christiansen
Emilie skrev speciale om, hvordan brugerorienteret design og customer journey mapping anvendes til at understøtte implementeringen af Unified Commerce i detailhandlen. Hun tog udgangspunkt i Coop og anvendte bl.a. customer journey mapping i en analyse af koncernens nye Bestil & Hent service, der forbinder deres fysiske butikker med den digitale platform. Emilie var på besøg hos Coop for at præsentere sine indsigter og resultater.
Hvorfor valgte du at skrive dit speciale i samarbejde med Vertica?
Jeg havde hørt godt om Vertica gennem en bekendt, hvor især den flade struktur og det gode miljø tiltalte mig. Derudover syntes jeg, at virksomhedens kunder var særligt interessante, og så ville jeg rigtig gerne skabe erfaringer inden for e-handel.
Hvordan var forløbet?
Det har været rigtig sjovt og lærerigt at skrive speciale hos Vertica. Jeg følte mig velkommen fra første dag med en attraktiv kontorplads i Latinerkvarteret. Derudover var det fedt, at jeg lige fra begyndelsen blev inviteret med på introduktionskurserne på lige fod med de andre nyansatte. Kurserne gav en god indsigt i, hvad kollegaerne omkring mig arbejdede med, og på den måde var det nemmere at snakke med dem.
Hvad har været det bedste ved specialesamarbejdet?
Det bedste har været den nemme adgang til faglig sparring. Fra begyndelsen var det meget tydeligt, at medarbejderne i Vertica havde lyst til at afsætte tid til faglig sparring. Det blev prioriteret af både udviklere, projektledere, UX-konsulenter, marketing-konsulenter og partnere. På den måde har jeg aldrig følt, at jeg spildte nogens tid.
Derudover har mine mentorer, Jens og Mia, været guld værd i forløbet. Deres engagement og lyst til sparring var meget dyrebar under hele forløbet. Det gav følelsen af, at man gjorde en forskel og skabte brugbar viden, som de kunne bruge i deres arbejde.
Hvad tager du med fra dit specialeforløb?
Først og fremmest den faglige viden om unified commerce, og hvordan man kan anvende customer journey mapping til at skabe indsigter om kundernes købsoplevelse. Derudover den overordnede kultur i Vertica, hvor man kan mærke, at medarbejderens velbefindende er i høj prioritet. Særligt i forhold til en fremtidig arbejdsplads vil jeg lede efter job steder, der rummer nogle af de kvaliteter som Vertica tilbyder deres medarbejdere. Der er ikke nogen tvivl om, at det er et godt arbejdsliv.
Martin Svolgaard
Martin skrev speciale om unified commerce. Sammen med sin specialemakker, Andreas, gik han i dybden med, hvilke organisatoriske krav, der stilles til danske virksomheder, der ønsker at arbejde med unified commerce. Martin og Andreas inddragede Bolia, Brødrene Dahl og Coop som casestudier i deres speciale.
Hvorfor valgte du at skrive dit speciale med Vertica?
Vertica er førende inden for sit felt, hvorfor det var åbenlyst for os, at der her var tale om en virksomhed, hvor der var grobund for spændende læring og fede indsigter. Derudover fik vi ved vores første samtale med Lars og Mia indblik i Verticas flade organisationsstruktur og uformelle jargon - hvilket også var meget tiltalende.
Hvordan var forløbet?
Det har været rigtig godt - helt fra begyndelsen til slut. Det har været en fornøjelse at få lov til at sidde fysisk hos Vertica og få en kontorplads med skærm og hele molevitten. Små ting som at vi har fået lov til at være med i frokostordningen, firmafodbold og forårsfest har gjort, at hele forløbet har været en rigtig positiv oplevelse, hvor vi er blevet inkluderet helt fra begyndelsen.
Derudover vil jeg også gerne rose Mia, som har været rigtig god til at hjælpe og guide os i forhold til hele specialeforløbet. Og generelt har stort set alle medarbejdere været meget hjælpsomme og delt ud af viden og refleksioner løbende i processen.
Hvad har været det bedste ved samarbejdet?
Jeg har fået indblik i nogle spændende cases og en spændende hverdag i en af Danmarks bedste e-handelshuse. Derudover har det også været en fornøjelse, at vi som specialestuderende er blevet taget seriøse og fået lov til at være en del af Vertica de 5-6 måneder forløbet har varet.
Hvad tager du med fra dit specialeforløb?
Gode bekendtskaber, et fedt indblik i en spændende virksomhed og branche, masser af læring og ikke mindst et speciale vi kan være stolte af.
Andreas Sønderbæk
Andreas skrev speciale om unified commerce sammen med sin specialemakker, Martin. Her gik de i dybden med, hvilke organisatoriske krav, der stilles til danske virksomheder, der ønsker at arbejde med unified commerce. Martin og Andreas inddragede Bolia, Brødrene Dahl og Coop som casestudier i deres speciale.
Hvorfor var det interessant at skrive speciale i samarbejde med Vertica?
Det er vigtigt for mig at kunne arbejde side om side med dygtige mennesker, som man kan sparre med og lære noget af – det har man i særdeleshed mulighed for hos Vertica, hvor man er omringet af nogle af branchens allerdygtigste folk.
Hvordan var forløbet?
Det har været vildt fedt at skrive ved Vertica, da man har mulighed for at strukturere sin specialeproces som var det et arbejde. Vi har mødt ind hver morgen fra mandag til fredag og gået hjem ved 16-17-tiden. På den måde har vi langsomt, men sikkert færdiggjort vores afhandling, og der har samtidig været tid til at holde fri om aftenen og i weekenderne.
På denne måde er det også lidt ligesom at få kollegaer, som man spiser frokost med, drikker kaffe med eller tager et spil Fifa med – altså spiller det sociale også en ret stor rolle, hvorfor det også er fedt, at man som specialestuderende er inviteret med til alle arrangementer i huset, herunder firmafest, firmafodbold, pottemaling og hvad verticanerne ellers kunne finde på at lave.
Vi har haft adgang til alt den sparring, data og viden, som vi har haft lyst og mod på. Det handler såmænd bare om at spørge, og så har Vertica gjort alt i deres magt for, at vi kunne få det efterspurgte. Meget nemt og bekvemt.
Hvad har været det bedste ved samarbejdet?
Det har nok egentlig været, at det har gjort specialeskrivningen til en leg. Det har været en fed proces, som har budt på så meget andet end ’bare’ en afhandling, der skal færdiggøres. Vi har skrevet et godt speciale, og vi har haft det sjovt samtidig, lært en masse nye mennesker at kende og er selvfølgelig blevet klogere.
Hvad tager du med fra dit specialeforløb?
Jeg har selvfølgelig lært en hel del fra selve specialet og specialeprocessen, hvor jeg har fået indsigter i virksomhederne Bolia, Brødrene Dahl og Coop, men herudover tager jeg også noget læring med fra Vertica som virksomhed. Vertica er et særligt sted, der er drevet på en hel speciel måde og laver nogle helt unikke løsninger.
Vi har gennem hele vores forløb haft stor fokus på, at vi ville finde ud af noget, der også var værdiskabende for Vertica. Jeg håber derfor, at Vertica, efter at vi har fremlagt vores resultater, har fået en indsigt i nogle af de organisatoriske krav, der stilles til deres kunder, der ønsker at arbejde med unified commerce. Det er indsigter, som jeg mener, at de kan tage med sig videre, når de i fremtiden skal rådgive deres kunder på området.