International B2B e-handelsløsning  

← Tilbage til caseoversigt

VELUX

VELUX Gruppen har forhandlet ovenlysvinduer af høj kvalitet i mere end 70 år. Til trods for deres stærke brand opererer VELUX Gruppen i et konkurrencepræget internationalt B2B-marked, hvor e-handel er et stadigt vigtigere konkurrenceparameter.


Udfordringen

VELUX Gruppen sælger vinduer og gardiner til byggemarkeder og gardinforretninger verden over, som videresælger produkterne til håndværkere, entreprenører og slutkunder. Derfor er en effektiv og brugervenlig B2B e-handelsplatform en forretningskritisk salgskanal for VELUX Gruppen. I 2015 har virksomheden valgt at lancere en ny international B2B-løsning med fokus på performance og brugervenlighed.

Et af de afgørende konkurrenceparametre for VELUX Gruppen er en B2B e-handelsplatform, der er populær blandt kunderne. VELUX Gruppens tidligere B2B e-handelsløsning kunne ikke tilbyde den hastighed og de features, som kunder forventer i dag. For at stå stærkere i et konkurrencepræget internationalt marked ønskede VELUX Gruppen derfor at lancere en helt ny platform, der tog udgangspunkt i kundernes aktuelle behov.

Løsningen

VELUX Gruppen har fået en ny B2B e-handelsløsning, der er både brugervenlig og effektiv. Kundernes primære ønsker går på performance og overblik. Derfor har platformen lynhurtig søgning og tilbyder kunderne overblik over afgivne ordrer, leveringsstatus og ordrehistorik.

Det kan være dyrt, hvis kunderne leder forgæves efter produkter. På det nye site er det gjort nemt for kunderne at finde de rigtige varer. Via en konfigurator kan kunden indtaste informationer om et bestemt vindue og få foreslået mulige gardiner, der matcher det specifikke vindue.

Udviklingen af den nye platform er sket i et tæt samarbejde med VELUX Gruppens salgsselskaber verden over. Det er gjort for at sikre, at platformen matcher de forskellige markeders specifikke behov. Af samme grund er platformen udviklet med en fleksibilitet, der tillader den salgsansvarlige i hvert enkelte land selv at tilpasse løsningen med de features og informationer, der er mest relevante på netop deres marked. Der kan dermed sættes fokus på alt fra marketing, produktinformationer eller dashboardfunktioner alt efter, hvad det pågældende markeds kunder primært efterspørger.

Den nye e-handelsløsning har desuden et specialudviklet tool, der gør det muligt for byggemarkederne og gardinforretningerne at udarbejde og fremsende tilbud til den enkelte håndværker eller privatkunde. Dermed digitaliseres og effektiviseres tilbudsafgivelsen, og slutkunden får nemmere ved at afgive sin ordre og gennemføre et køb, da han blot skal acceptere det afgivne tilbud på sitet.

Resultaterne

VELUX Gruppen udruller sin nye B2B e-handelsløsning i 5 lande i 2015, og de resterende af de i alt 15 markeder følger kort tid efter.

Med den nye platform står vi stærkt på det internationale marked. Vores salgsselskaber verden over har fået et langt stærkere salgsværktøj, der gør det muligt for dem at sælge mere. Samtidig bruger de mindre tid på kundesupport, da det er gjort nemt for vores kunder at betjene sig selv og finde de ønskede produkter og informationer uden at skulle kontakte os. Platformen er let at vedligeholde for vores lokale superbrugere, så sitet altid er opdateret og vedkommende. Vi har været utrolig glade for Verticas agile og fleksible proces, hvor vi har oplevet stor gennemsigtighed og en evne til hurtigt at rette ind undervejs, hvis vores behov eller ønsker til løsningen ændrede sig.

Kim Bernbom

e-Business Project Manager hos VELUX

Kontakt mig

Vil du gerne vide mere om, hvordan I kan styrke jeres digitale forretning, så send en mail eller slå på tråden.