E-handelsløsning skal styrke konkurrenceevnen
VELUX Gruppen sælger vinduer og gardiner til byggemarkeder og gardinforretninger verden over, som videresælger produkterne til håndværkere, entreprenører og slutkunder. Derfor er en effektiv og brugervenlig B2B e-handelsplatform en forretningskritisk salgskanal for VELUX.
VELUX Gruppens’ tidligere B2B e-handelsløsning kunne ikke tilbyde den hastighed og de features, som kunder forventer i dag. For at stå stærkere i et konkurrencepræget internationalt marked ønskede VELUX derfor at lancere en helt ny platform, der tog udgangspunkt i kundernes aktuelle behov.
Performance, overblik og lynhurtig søgning
Kundernes primære ønsker går på performance og overblik. Derfor har platformen lynhurtig søgning og tilbyder kunderne overblik over afgivne ordrer, leveringsstatus og ordrehistorik. Det kan være dyrt, hvis kunderne leder forgæves efter produkter. På det nye VELUX-site er det gjort nemt for kunderne at finde de rigtige varer. Via en konfigurator kan kunden indtaste informationer om et bestemt vindue og få foreslået mulige gardiner, der matcher det specifikke vindue.
Mange features på det nye site stammer fra B2C-verdenen, da det er funktioner, som den indkøbsansvarlige, som jo også er almindelig forbruger, kender og er vant til at bruge. Via løbende funktionstests i udviklingsfasen er det sikret, at det færdige site matcher de aktuelle forventninger hos kunderne.
Understøtter kunder i hele verden
Udviklingen af den nye platform er sket i et tæt samarbejde med VELUX Gruppens salgsselskaber verden over. Det er gjort for at sikre, at platformen matcher de forskellige markeders specifikke behov. Af samme grund er platformen udviklet med en fleksibilitet, der tillader den salgsansvarlige i hvert enkelte land selv at tilpasse løsningen med de features og informationer, der er mest relevante på netop deres marked. Der kan dermed sættes fokus på alt fra marketing, produktinformationer eller dashboardfunktioner alt efter, hvad det pågældende markeds kunder primært efterspørger.
Digitalisering af tilbudsafgivelsen
Den nye e-handelsløsning har desuden et specialudviklet tool, der gør det muligt for byggemarkederne og gardinforretningerne at udarbejde og fremsende tilbud til den enkelte håndværker eller privatkunde.
Dermed digitaliseres og effektiviseres tilbudsafgivelsen, og slutkunden får nemmere ved at afgive sin ordre og gennemføre et køb, da han blot skal acceptere det afgivne tilbud på sitet.
Kim Bernbom
e-Business Project Manager hos VELUX
Et effektivt salgsværktøj der øger salg og kundetilfredshed
Som markedsleder er det afgørende at være på forkant med udviklingen, og med deres nye B2B e-handelsløsning er VELUX Gruppen helt fremme i førerfeltet.
VELUX Gruppens salgsselskaber verden over har fået et stærkt salgsværktøj, der øger salget og kundetilfredsheden. Med en omsætning i milliardklassen og forhandlere i 24 lande har VELUX Grupopens e-handelsløsning bevist sin succes.
Løsningen er tæt integreret til VELUX' SAP-backend og optimerer dermed en tidligere problematisk manuel salgsproces og høster markante effektiviseringsgevinster. Det er tilmed blevet væsentligt nemmere at ekspandere og udrulle løsningen til nye markeder på meget kort tid.