Rejsen ind i det digitale
Fra fysiske butikker til omnichannel-tilstedeværelse
Søstrene Grene har igennem de seneste år fulgt en ambitiøs og omfattende ekspansionsplan, som betyder, at kunderne i dag kan besøge ”Anna og Claras vidunderlige verden” i mere end 240 butikker i 16 lande i Europa. Samtidig har de arbejdet målrettet på at skabe en stærk tilstedeværelse på de sociale medier, hvor de alene på Facebook har mere end 2 millioner følgere.
Som det næste naturlige skridt har Søstrene Grene taget hul på en gennemgribende digitalisering af forretningen. Fundamentet er en ny omnichannel-strategi, som i første omgang udvider forretningen med online handel og et stort digitalt univers, hvor kunderne kan hente inspiration til DIY-projekter.
I Vertica har vi været med under hele strategiprocessen og i tæt samarbejde med Søstrene Grene har vi omsat de strategiske ambitioner til et roadmap, hvor vi nu også har eksekveret de første trin.
Det er altid nervepirrende, når man så sætter strøm til maskineriet, men det er ærlig talt gået over al forventning. Vi har haft meget få udfordringer i den første tid, hvor vi har været live, og samtidig har kunderne taget fantastisk imod webshoppen, hvor vi har overgået selv vores mest optimistiske forecast.
Rasmus Skjøtt
Head of Omnichannel
Forunderlige oplevelser offline og online
Alle Søstrene Grenes butikker er indrettet efter samme unikke koncept – og det betyder, at kunderne får den samme sanselige butiksoplevelse, uanset hvor i verden de besøger Søstrene Grene.
Ambitionen har været at overføre oplevelsen i butikken til et online univers. Kunderne skal med andre ord møde samme æstetiske, finurlige og sanselige univers, uanset om de besøger Søstrene Grene via webshoppen eller en fysisk butik – og målsætningen er at skabe oplevelser efter opskriften ”Experiences like no other”.
Løsningens grafiske design er udarbejdet af Hello Monday.
Overblik over produkter og produktdata
Som en væsentlig del af konceptet fornyer Søstrene Grene løbende produktsortimentet. Og den løbende udskiftning af varer stiller krav til håndteringen af produktdata, som skal ensrettes på tværs af webshop, kataloger og fysiske butikker.
For at sikre grundlaget for at kunne agere omnichannel – og kunne skabe en sammenhængende købsrejse på tværs af kanaler, har Søstrene Grene fået etableret et PIM-system, som forenkler arbejdet med produktdata og skaber overblik over produkter og kanaler. Med PIM-systemet er mange af processerne omkring produktkataloger samtidig blevet automatiseret og dermed gjort mere smidige.
Konkret er PIM-løsningen bygget i InRiver, som håndterer al produktberigelse og berigelse af Søstrenes mange DIY-projekter. Løsningen er tæt integreret til det bagvedliggende Navision ERP, hvorfra alle stamoplysninger trækkes
Unified commerce-løsning understøtter strategien
Selve e-handels- og inspirationssitet er bygget oven på en skalerbar omnichannel-platform.
Teknisk er løsningen udviklet ud fra en unified commerce-tankegang og er sat sammen af byggeklodser fra forskellige systemer, så løsningen samlet set rummer de nødvendige kanaler og funktionalitet. Det betyder samtidig, at systemerne er valgt ud fra en ”best of breed”-strategi, så der ikke er en masse funktionalitet, der går til spilde. Endelig er løsningen udviklet med en headless arkitektur – og samlet set er den forberedt på at understøtte hele Søstrene Grenes omnichannel-ambitioner.
Webshoppen er baseret på Umbraco og er bygget som en single page application. Løsningen er hostet i Azure og udnytter en lang række af Azures teknologier, herunder API Management, Redis Cache, CDN m.fl. Den er integreret direkte med bl.a. Navision og Dynamics 365 Business Central. Øvrige teknologier i løsningen er bl.a.: Elastic Search, inRiver og Relewise, der anvendes som recommendation engine.
Tilsammen udgør løsningen Søstrene Grenes nye digitale tilstedeværelse i alle deres 16 markeder med e-handel aktiveret i Danmark og Tyskland.
Rasmus Skjøtt
Head of Omnichannel
I luften med stor succes
Selvom Søstrene Grenes e-handelsløsning og DIY-univers gik live, mens Danmark var underdrejet af Corona, var det fra første færd en bragende succes, som overgik alle forventninger.
Få minutter efter lanceringen stoppede Søstrene Grene al markedsføring af sitet, fordi kunderne selv delte nyheden om shoppen. Og i løbet af det første døgn blev der solgt mere end én vare pr sekund.