
Hvordan kan vi tage ejerskab over kunderelationer og -data?
I de fysiske butikker havde Samkaup god kontakt med kunderne, men i den digitale handel solgte virksomheden udelukkende produkter via en tredjeparts markedsplads. Det betød, at de hverken havde ejerskab over kunderelationer eller –data.
Visionen var klar: Samkaup ønskede sin egen commerce-platform, så de kunne opbygge en direkte relation med kunderne og vækste forretningen via personaliserede omnichannel-tilbud og et stærkt loyalitetskoncept.
En samlet platform til salg og loyalitet
Da Vertica indledte samarbejdet med Samkaup var man allerede i gang med at bygge en velfungerende loyalitetsapp i samarbejde med Verticas partner Lobyco. Appen havde fokus på at understøtte indkøbsoplevelsen i butikkerne, men understøttede ikke mulighed for online-køb, da den bagvedliggende commerce-arkitektur ikke var til stede.
Verticas opgave var at opbygge en ecommerce-platform, der kunne drive salg. Både via en webbaseret salgskanal og direkte gennem appen. Samtidigt skulle platformen samle kundedata på tværs af kanaler og bygge bro mellem butik og online.
På den måde ville Samkaup få mulighed for at optimere den samlede købsoplevelse på tværs af alle kanaler.


Dagbjört Vestmann Birgisdóttir,
Operation manager of ecommerce
Tæt samarbejde på tværs af Nordsøen
Forud for projektets opstart rejste hele projektteamet fra Vertica til Island for at skabe en tæt relation med teamet fra Samkaup, og for at blive klogere på den islandske kultur og hverdag.
Selvom Danmark og Island har meget til fælles, er det vigtigt at forstå den unikke islandske kultur. Herunder de demografiske forhold i tyndt befolkede områder, hvor e-handel spiller en væsentlig rolle i forsyningskæden.
På turen var der indlagt field research gennem hele værdikæden i dagligvarevirksomheden: besøg i fysiske butikker, interview med butiksejere og gennemgang af lagerprocesser med mere.
Med et godt kendskab til Samkaups forretning og udfordringer, var der optimale vilkår for at udvikle en løsning, som adresserede pain points og identificerede forretningsmuligheder.
En digital løsning der er rustet til fremtiden
Den færdige ecommerce-løsning bruger Umbraco som CMS og er bygget på ASP.NET Core. Søgemotoren er Elasticsearch og frontenden er udviklet i Vue 3 med styling i Tailwind CSS. Med en eventbaseret arkitektur er ordre- og betalingsflow ekstra hurtigt, hvilket er hjørnestenen i den gode købsoplevelse.
Commerce-motoren understøtter salg via webshop og til fremtidigt salg via appen. Den er derfor central for omnichannel-ambitionerne.
Det gør den til en moderne ecommerce-løsning af høj international kvalitet, hvor Samkaup nu kan personalisere og målrette tilbud ud fra den enkelte kundes indkøbsmønster og forbrugsadfærd.

Gunnar Egill Sigurðsson,
Executive Director of Retail Operation hos Samkaup
Resultater
Den nye løsning har bragt dagligvarevirksomheden i spidsen af feltet blandt digitale frontløbere, hurtigere end man kan nå at sige ”Eyjafjallajökull”.
På bare 8 måneder gik Samkaup fra at være afhængig af en tredjeparts-leverandør, til at tage ejerskab over hele deres omnichannel-rejse. Kundeoplevelsen - både online og i butik - er blevet forbedret, hvilket kan aflæses i gode resultater.
