Antallet af nye app-brugere er steget med 84,6% siden sidste år.
Siden 2016 har Molslinjen arbejdet tæt sammen med Vertica om at skabe gode, digitale oplevelser for deres 15 millioner gæster, der rejser via Molslinjens 10 færgeruter
Samtidig har Molslinjen konstant fokus op at udvide forretningen, hvilket afspejler sig i opkøb af nye færgeruter, der skal integreres problemfrit i de digitale platforme.
Det kræver et agilt digitalt setup, som skal understøtte de store ambitioner og ønsket om at skabe en fuldendt kunderejse, før, under og efter et køb.
Grund til EUfori
I 2021 præsenterede EU en ny lov, som indbefatter, at rederier skal registrere alle færgepassagerer på rejser over 30 sømil. Med en webløsning har Molslinjen nu fuld oversigt over alle rejsende, da de skal indtaste oplysninger om passagerer, navn, køretøj med mere i appen.
Datadelingen kommer kunderne til gavn, eftersom appen gemmer tidligere indtastede oplysninger. Det betyder, at kunden kan have billetten i hånden 15 sekunder efter, at appen er åbnet. Derudover kan lokationssoftwaren registrere afstand til nærmeste færgeleje og dermed forudindstille ruten. Ved at samkøre GPS-data med færgens afgangstider giver den brugeren fuld oversigt over, hvilke afgange, som kan nås, samt rejsetid til færgelejet.
Mersalg i appen
Foruden billetter er der nu indbygget en række tilkøbsmuligheder. For eksempel kan man undgå at køre ombord ad rampen, få mulighed for ’late check in’, opladning af bilen eller købe mad og kaffe, inden man er ombord på færgen. Appen er dermed en nøgle i arbejdet med at skabe relevant mersalg og øge kundeværdien.
Derudover giver kundernes brug af appen og deres købsadfærd data, som kan bruges i hele forretningen fra produktudvikling til markedsføring.
Appens popularitet blandt Molslinjens kunder afspejler sig i antallet af downloads. Siden den første gang blev lanceret, er appen blevet downloadet mere end 400.000 gange.
Lind strøm af nye features
To nye features er netop blevet lanceret i Molslinjens app.
Med Mad & Drikke-funktionen kan kunder forudbestille og købe kaffe & kage i Barristas Coffe Shop ombord. Ved at bestille til et bestemt tidspunkt slipper kunderne for at stå i kø, eftersom appen giver besked, når ordren er klar til afhentning.
Derudover er den nye pladsvælger-funktion netop blevet præsenteret. Her er det muligt at reservere et sæde for et lille ekstra-beløb. På den måde kan man sikre sig en plads med bord, ved vinduet, tæt på toilettet eller andre steder, hvor man har et særligt ønske om at være på færgen.
De nye features er eksempler på tiltag, som skaber merværdi for kunder og nye indtægtsmuligheder for forretningen.
Lasse Janerka,
Digital Udviklings- & Produktchef
Resultater
Appen står som en central del af Molslinjens forretning og er essentiel for den ambitiøse digitaliseringsrejse, som fortsætter.
- I de første 7 måneder af 2022 har appen omsat for godt 113 millioner. Det er 54% bedre end sidste år.
- Hvert tredje salg af forhåndsreservationer sker via appen.
- Antallet af nye app-brugere er steget med 84,6% siden sidste år. Siden årsskiftet er 128.000 nye brugere kommet til.
- Mersalg fra catering i appen er blevet udviklet og opgraderet, hvilket har ført til en stigning på 1019% for de første syv måneder i 2019 til 2022.