Fra manuelt til digitalt
Kvadrat henvender sig til flere segmenter, herunder arkitekter, forhandlere og private. Den nye løsning er primært designet til Kvadrats forhandlere, der tæller møbelhuse som Paustian og Illums Bolighus samt mindre møbelpolstrere og gardinforhandlere. Hidtil har ordreafgivelsen foregået via manuelle processer som telefon og e-mail. Der var således stort potentiale i at lancere ikke blot en e-handelsløsning, men en digital serviceplatform, der giver kunderne nem adgang til viden om produkter og gør det let at afgive ordrer og bestille vareprøver. Platformen er et stærkt værktøj, der forsyner forhandlerne med den nødvendige viden og styrker kundedialogen.
E-handel, viden og inspiration
Med den nye digitale kanal har Kvadrats forhandlere fået et inspirerende og lettilgængeligt overblik over produktsortimentet samt den nødvendige tekniske indsigt i materialer, mål, specifikationer og certifikater. Det er informationer som særligt bruges i forbindelse med udbudsbesvarelser m.m. B2C kunder kan browse kataloget og lade sig inspirere af de nyeste kollektioner, mens B2B kunder efter login har adgang til e-handel og selvbetjening med kundespecifikke sortimenter og priser.
Kvadrats sortiment dækker over møbelbetræk, tæpper og gardiner, men der er stor forskel på, hvilke informationer og specifikationer der skal være tilgængelige, samt hvordan de forskellige tekstiler skal bestilles (i metermål, specialmål eller i styk). Det stiller store krav til løsningen og produktvisningen, der varierer alt efter produkttype og bestillingsform.
Direct-to-consumer løsning
Christian Baum Blaakær
Head of Digital Business i Kvadrat
Visualisering af tekstiler
En række af Kvadrats produkter præsenterer sig bedst af at blive visualiseret inden køb. Eksempelvis ser et møbelstof anderledes ud på et møbel, end hvis man ser et nærbillede af stoffet. Det kan ligeledes være svært at forestille sig et gardin ud fra en beskrivelse af enkeltdelene (ophæng, farve, tekstiltype). Den nye e-handelsløsning får derfor et visualiseringstool, der gør det muligt at konfigurere og se tekstilerne på sofaer, gardiner og tæpper i forskellige virtuelle miljøer.
På denne måde vil forhandleren i endnu højere grad kunne inspirere og hjælpe slutkunden med at finde det helt rigtige tekstil. Kvadrats produktbilleder er desuden præsenteret i allerhøjste kvalitet og 3D.
Personalisering og relevante services
Kvadrat har en række kørende sælgere, men det er selvsagt en noget nær umulig opgave at nå ud til alle 6000 forhandlere med de nyeste kollektioner, vareprøver og kataloger. Den nye webshop betragtes derfor også som ”den digitale sælger”, der præsenterer forhandlerne for produktnyheder, udvider deres viden om produktporteføljen, tilbyder alternativer til kendte varer og giver detaljerede informationer om konkrete produkter.
Løsningen, der er centreret omkring Optimizely, tilpasser sig den enkelte kunde ved at fremhæve relevante nyheder og produkter, alt efter hvem kunden er, hans tidligere køb, adfærd på shoppen og bonusprogram.
Al produktinformation samlet ét sted
Kvadrat er afhængig af, at de kan levere gode, korrekte og fyldestgørende produktinformationer med tekster, billeder og datafiler, så kunderne kan få oplyst de ønskede detaljer om produkterne. Derfor har de fået implementeret Product Information Management-systemet inRiver der strukturerer al produktinformation ét sted og sikrer, at opdateringer automatisk overføres til webshoppen på alle sprog.
PIM-systemet effektiviserer ikke bare processen omkring produktdata internt hos kvadrat, men sikrer at kunderne altid har adgang til berigende og detaljerede produktvisninger på shoppen.
Christian Baum Blaakær
Head of Digital Business i Kvadrat
Et stærkt fundament
Optimizely-platformen giver Kvadrat et stærkt fundament for at skalere forretningen til nye markeder og dermed styrke deres førerposition. Løsningen er netop lanceret i Danmark, mens Tyskland, Østrig, Schweiz, Benelux, Italien og Japan følger i 2018 og frem. Løsningen er desuden responsiv, så den performer optimalt på stationære og mobile devices.
Udover at løfte kundeloyaliteten og salget er løsningen med til at effektivisere hele salgsprocessen fra producent gennem forhandler til slutkunde. Løsningen optimerer dermed en tidligere manuel salgsproces og høster markante effektiviseringsgevinster.
Vertica har stået i spidsen for udviklingen og implementeringen af løsningen, mens Magnetix har leveret det grafiske design.