Intuitiv webshop til alsidig kundeskare
Hørkram har et bredt varesortiment med over 32.000 unikke varenumre og en kundeskare, der spænder lige fra restauranter, hoteller og hospitaler til institutioner samt den lokale slagter og café. Det stiller store krav til Hørkrams webshop, der skal kunne tilbyde alle kundetyper overskuelig og intuitiv selvbetjening, og som årligt omsætter for 4,3 milliarder. kr.
Virksomheden har haft fokus på at sikre varekvalitet, sortiment, logistik og kundeservice – men ønskede at tage skridtet videre mod også at kunne levere en tidssvarende e-handelsløsning med hensigten om at øge kundevenligheden og bevare konkurrenceevnen. Målet har været at etablere en ny webshop, der på én og samme tid afspejler Hørkrams identitet og imødekommer kundernes behov.
Den gode købsoplevelse
Særligt indkøbsoplevelsen er blevet forbedret gennem et opdateret og brugervenligt design, optimeret søgefunktion og performance. Navigationsstrukturen er understøttet af billeder, og kunden kan hele tiden se, hvor han er på sitet og hvilke andre menupunkter, der er tilgængelige. Samtidig er det nemt og hurtigt at afgive bestillinger, hvis kunden allerede ved, hvad han vil have. Det er vigtigt, da Hørkrams kunder er travle og typisk blot har indkøb som én af dagens mange arbejdsopgaver.
John Astrup, Centerdirektør hos Hørkram
Salgsfremmende features booster salget
Den nye webshop tilbyder flere muligheder for at opsælge og målrette salg til kunderne. I samarbejde med Vertica arbejder Hørkram aktivt med udviklingen af salgsfremmende features, hvor flere er lanceret og andre er på vej. Det indebærer blandt andet sortimentseksponering, fastholdelse af kunder og leverandørsalg.
Sortimentseksponering
For at udstille sortimentsbredden og inspirere kunderne til at købe andre varer end de plejer, eksponeres de for varer, som de aldrig har købt tidligere. Har kunden eksempelvis aldrig købt ”frugt og grønt”, så eksponeres han netop for denne varegruppe. Eksponeringen sker på baggrund af kundens købshistorik og er placeret i varegrupper, hvor han altid handler.
Ved alle enkeltprodukter er det ligeledes muligt at placere en eller flere varer som et alternativ til det pågældende. De alternative varer defineres på sigt efter kundens profil og præferencer, således at en økologiskorienteret kunde vil få vist økologiske varer, mens en lokalorienteret kunde vil få vist danske varer.
Fastholdelse af kunder
Hvis kunden plejer at købe i webshoppen hver uge, men ændrer adfærd til kun at købe hver måned, er på vej væk fra en bestemt varegruppe eller måske handler for et mindre beløb end tidligere, orienteres sælgeren pr. e-mail om det faldende engagement. Sælgeren kan således nå at handle proaktivt og give kunden incitamenter til at genoptage købsaktiviteten.
Leverandørsalg med leverandørpakker
Hørkrams leverandører har mulighed for at promovere deres produkter i Hørkrams univers ved at tilkøbe eksponering via leverandørpakker. Det indebærer, at de kan eksponere deres produkter, tilbud og produktnyheder på relevante kategorisider, i søgeresultater og som produktanbefalinger.
Glade kunder, øget salg og færre fejl
Efter implementeringen af den nye løsning har Hørkram slået omsætningsrekorder, og ved udgangen af 2023 havde virksomheden rundet 4,68 milliarder i omsætning. Løsningen håndterer 92 % af den samlede omsætning, hvilket er usædvanligt højt i B2B-branchen. Det er et bevis på, at den rigtige løsning kan få alle kundetyper til at handle online.
Hørkrams nye løsning understøtter, at virksomhedens andre markeder i lande som Sverige og Polen kan have selvstændige webshops. Hørkram er dermed i stand til at vokse og udbygge sin position i en konkurrencepræget branche både i Danmark og internationalt.