Produktdata samlet ét sted
På bare 10 år har EET Group firedoblet sin omsætning fra 100 millioner Euro i 2008 til 430 millioner Euro i 2018 – og det fortæller tydeligt, at det er en virksomhed i stor vækst.
Hvert år håndterer EET Group tæt på en million ordrer, og i langt de fleste tilfælde bestiller kunderne produkterne online. Kunderne er it-forhandlere, installatører og detailkæder, som har brug for både hurtig levering og viden om de produkter, som de skal sælge videre eller installere ude hos slutkunderne. Det betyder, at det er afgørende, at produkter hurtigt og effektivt kan oprettes og gøres tilgængelige for kunderne, samt at de relevante informationer kan tilføjes de forskellige produkter.
For at fastholde og understøtte en høj effektivitet og datakvalitet omkring virksomhedens produkter – også i fremtiden – ønskede EET Group en samlet platform, hvor de kunne samle al produktdata samt automatisere dele af produktoprettelsen.
Fundament for yderligere vækst
I Vertica har vi rådgivet EET Group og stået for at implementere virksomhedens nye PIM-løsning i Stibo Systems STEP.
Stibo Systems STEP er et avanceret og skalerbart MDM/PIM-system, som gør det muligt at håndtere og forbinde produktdata på tværs af lande, sprog og markeder og derfor det naturlige valg til EET Group. Med den rette tilpasning har vi i tæt samarbejde med EET Group udviklet en løsning, som matcher virksomhedens ambitioner om skalering og yderligere vækst.
Konkret betyder det, at EET Group i dag har et PIM-system, som gør det smartere og lettere at oprette nye produkter og vedligeholde data på produkterne ét centralt sted.
Dennis Funch Jensen,
CDO – EET Group
Automatisering af processer
Med PIM-systemet er barriererne for produktoprettelsen sænket til et minimum. Selve oprettelsen af et produkt kræver kun to konkrete oplysninger – brandnavnet og leverandørens varenummer, som begge altid er lettilgængelige.
Når produktet er oprettet, tjekker PIM-systemet automatisk produktet i Icecat, som er et online datakatalog. Hvis Icecat kan genkende produktet, bliver de tilgængelige produktdata som fx billeder, specifikationer og øvrige produkttekster hentet ind i PIM-systemet.
Icecat genkender cirka 1/3 af produkterne i EET Groups produktportefølje. For at kategorisere de resterende produkter gør PIM-systemet brug af kunstig intelligens. Ved at sammenligne detaljer ved det enkelte produkt med de øvrige produkter i systemet – kan systemet med høj sikkerhed placere produktet i den rigtige produktkategori.
Ensretning af produktdata
Der er i alt koblet 70 redaktører på løsningen fordelt på 24 europæiske lande, 28 salgskontorer - og løsningen har på nuværende tidspunkt 19 sproglag. Det stiller store krav til ensretning og styring af produktdata.
Til alle produktkategorier er det fast defineret, hvordan produkterne skal beriges – og dermed hvilke informationer, der kan udfyldes og hvilke informationer, der minimum skal udfyldes, for at produktet er klar til salg.
Som en del af løsningen er der også blevet udviklet et nyt globalt varenummer-system specifikt til EET Group, som sikrer, at alle produkter har unikke varenumre, og man dermed undgår, at varenumrene konflikter på tværs af brands. De nye varenumre styres nu direkte i PIM-systemet fremfor i ERP-systemet, hvor de blev håndteret tidligere.
Bedre brugeroplevelse på nyt website
Ud over integrationer til Icecat, er der også lavet integration til CNET, som returnerer eksport- og toldnumre på produkterne. Der er etableret integrationer til Google Analytics og 16 individuelle landeversioner af Navision. Endeligt er der etableret SSO (single sign-on) med styring af brugerrettigheder i Azure Active Directory.
PIM-løsningen håndterer virksomhedens godt 1,3 millioner produkter og skalerer i takt med, at der kommer nye produkter til. Samtidig indeholder løsningen også 65.000 beskrivende attributter, som på sigt skal danne grundlaget for en endnu bedre brugeroplevelse omkring produkterne på virksomhedens nye website – herunder en bedre søgning, en lettere filtrering og mere præcise produktanbefalinger på tværs af produkterne.
Dermed er forudsætningerne lagt for flere spændende nye services og digitale ydelser med websitet som omdrejningspunkt.