Resultater, der taler for sig selv
Vi klipper til 2022, hvor resultaterne af den nye løsning er landet. På få år har den skabt fundament for bemærkelsesværdige fremgange:
- I 2020 havde virksomheden en omsætning på 3,2 milliarder kroner. I 2021 var omsætningen steget til 4,2 milliarder kroner. I den periode har websitet haft en omsætningsfremgang på 25,3 procent, og omsætningen via EDI-integrationer steg med 39,6 procent.
- 80 procent af alle købende kunder er forbi webshoppen, inden de placerer en ordre. Den er derfor helt central på tværs af individuelle kunderejser.
- Fokus på personalisering og relevans har medført, at bounceraten er faldet med 14 procent, alt imens antal sidevisninger er steget med 25 procent. Derudover er der sket en 12 procents vækst i antallet af brugere på websitet det seneste år.
- Over 70 procent af alle ordrer placeres via digitale kanaler.
Men hvordan har man opnået så imponerende resultater? Lad os igen spole båndet tilbage til 2019, hvor det hele begyndte…
Ready for tomorrow
… er titlen på EET’s strategiske retning. Og fokus på at være rustet til fremtidens marked blev derfor centralt for den nye ecommerce-løsning. EET ønskede at være den naturlige konsolidator i et fragmenteret men vækstende marked drevet af sekulære trends. Og det skulle en ny og opdateret onlineforretning afspejle.
Ambitionen var at skabe en unified commerce-løsning der skulle fungere som en sammenhængende og fælles platform på tværs af lande, afdelinger, processer og kanaler. Den skulle understøtte en forretningsmæssig udvikling fra klassisk fysisk distributør med fokus på den gode, lokale sælgerinteraktion og manuel håndteret vækst til at blive en førende europæisk one-stop-shop med kunden i centrum.
Den digitale platform skulle være en katalysator for forretningsudviklingen. Med den ville man indfri ambitioner om blandt andet vækst i omsætning, omkostningseffektivitet, produktkvalitet og kundetilfredshed.
Succeskriterier
Helt konkret stod følgende seks kriterier i centrum for den nye løsning:
- Øget omsætning
- High performance
- Skalerbar platform
- Værdiskabende salg
- Øget kundetilfredshed
- Forbedret selvbetjening
I forbindelse med skalering var der krav til, at løsningen blandt andet kunne udvides til nye markeder med nye sprog, integrere opkøbte virksomheder, tilpasses nye industrier og kunder. Dertil var hurtig oprettelse af nye brands, produktkategorier og leverandører en selvfølge.
Løsningsarkitekturen
Løsning betyder blandt andet, at:
- Produktoprettelsen er blevet strømlinet, så man nu formår at oprette 8000 produkter om måneden.
- Kundetilfredsheden målt på NPS er steget fra 26 procent til 35 procent. Det er signifikant i en branche, hvor den gennemsnitlige NPS-score ligger på 3,9 procent.
- EET Group har opkøbt 48 IT-virksomheder, som gnidningsfrit er blevet integreret i den nye ecommerce-løsning. Det inkluderer den seneste akkvisition, Oprema i Storbritannien, hvor der er udbygget med en white label-webshop på Oprema.co.uk
The day after tomorrow
EET Group har pakket fremtiden med planer, der understøtter værdikæden, og som yderligere vil optimere kunde- og købsoplevelsen.
Nye teknologier og features skal binde kunder endnu tættere på forretningen og sikre, at væksten fortsætter i samme stejle kurve i de kommende år. Rejsen er dermed langt fra slut for den succesfulde virksomhed, som fortsætter med at buldre gennem det digitale landskab.