Flere kunder at hente online
Coop havde en række år op til udviklingen af Coop Mad haft nethandel med nonfood-varer på coop.dk og samtidig solgt dagligvarer gennem Irma.dk med stor succes. Da Vertica også leverede Irma.dk, havde vi gennem 3,5 år opsamlet viden og erfaringer om dagligvarehandel på nettet. Netop derfor var det naturligt for Coop at fortsætte samarbejdet med Vertica, da de ønskede at udvide forretningen med et online supermarked, der skulle levere et bredere sortiment af dagligvarer til danskere i hele landet.
Coop havde derfor brug for en e-handelsløsning, som fungerede i tæt sammenspil med deres logistiksetup. Med over 8.000 varer i sortimentet, som skal leveres direkte til døren i forskellige tidsrum, skulle logistikken for fragt og leveringsbetingelser fungere gnidningsfrit.
Coop havde samtidig et ønske om at skabe en brugervenlig og intuitiv oplevelse for kunden, hvor det velkendte Coop-brand og købsoplevelsen skulle være i fokus. Vertica har derfor benyttet sig af de nyeste frontendteknologier og brugeroptimeret design for at udvikle et brugervenligt site, der visuelt minder kunderne om det Coop, de kender.
Online supermarked med over 8.000 dagligvarer og 25 specialbutikker
Med det nye Coop.dk, der er lanceret i april 2016, får kunderne et større udbud af dagligvarer, end de hidtil har kunnet få på nettet, idet den nye netbutik har over 8.000 varer. Men sit nye online supermarked ønsker Coop.dk at nå bredere ud med et koncept, der appellerer til en større del af befolkningen end det hidtidige Irma.dk. Det betyder, at Coop altid udbyder mindst 500 af de mest populære varer til fast lav pris, som matcher discountkædernes priser. Varerne er dem, som kunderne kender fra alle Coops kæder, så der er tale om ”alt det bedste fra Coop” i en og samme løsning.
Samtidig er Irma nu er en integreret del af sitet sammen med 24 andre specialbutikker, der udbyder alt fra delikatesser til økologiske og laktosefrie varer.
I specialbutikkerne kan kunderne klikke sig ind i de forskellige butikker, hvor de udelukkende finder varer fra eksempelvis Meyers, Änglamark, Thise og Urtekram. De 25 specialbutikker der har deres eget unikke, visuelle udtryk.
Coops medlemsprogram er også en integreret del af den nye løsning. I dag har Coop 1,6 millioner medlemmer, som alle kan optjene point og opnå medlemsfordele, når de handler dagligvarer på den nye digitale platform. På samme måde som i de fysiske Coop-butikker.
Den intuitive indkøbsoplevelse
Et hold af Verticas grafikere, UX-konsulenter og frontendudviklere har arbejdet tæt sammen med Coop for at skabe en intuitiv indkøbsoplevelse for kunden. Flere brugervenlige features kendetegner det nye site, heriblandt en intelligent søgemaskine, autosuggest i søgefunktionen, facetteret søgning samt overskuelige produktkategorier, så kunden ved få klik kan finde den ønskede vare.
Sitet gemmer selv kundens top 100 varer, så det er let at fylde kurven med de mest populære varer med kun et enkelt klik. Samtidig bliver kunden præsenteret for et overskueligt checkout-forløb, hvor kunden nemt kan overskue og redigere i sin indkøbsliste og vælge leveringstider for lige netop sit postnummer. Hele kunderejsen er tænkt ind, så det er muligt for kunden helt frem til levering at tilføje eller redigere sin ordre.