Konkurrencedygtige med ny e-handelsplatform
Brødrene Dahl sætter hele tiden nye standarder for online handel og digitale services, ligesom de insisterer på at identificere og imødekomme sine kunders behov. For VVS-grossisten ved, at de skal konkurrere på langt flere parametre end blot pris. Det handler om at skabe værdi for kunderne gennem relevante services. Derfor har VVS-grossisten lanceret en ny e-handelsplatform, der skaber sammenhæng mellem den digitale og fysiske købsoplevelse.
Med over 250.000 varenumre, 20 millioner unikke prislister, 2.500 leverandører og 25.000 kunder, der spænder lige fra den enkeltstående VVS-mand til større industrikunder, er der en enorm kompleksitet at tage højde for. Og det stiller store krav til Brødrene Dahls nye digitale løsning.
Vertica har stået i spidsen for udviklingen af den nye platform, mens Magnetix står bag UX og design.
Sammenhæng mellem online og offline
Brødrene Dahl har i flere år arbejdet målrettet med omnichannel, og det afspejler sig i den nye løsning, der binder alle digitale og fysiske kanaler sammen. Al data om kundernes købshistorik og adfærd samles ét sted, som gør det muligt at personalisere og servicere kunderne individuelt i realtid på tværs af samtlige kanaler.
Når kunden møder Brødrene Dahl online, uanset om det er i en tilbudsmail, i et nyhedsbrev eller på webshoppen, så har de viden om kundens historik, profil, præferencer og adfærd. Det giver dem mulighed for at anbefale og tilbyde netop de produkter og den viden, kunden har brug for i den aktuelle situation.
Da Brødrene Dahls butikssystem (POS) bygger oven på de eksisterende services fra webshoppen bd.dk har butikspersonalet også altid opdateret viden om kunderne, som de kan bruge til servicere kunderne mere kvalificeret, personligt og ikke mindst effektivt.
Virksomheden har også datadrevne instorekampagner og iBeacons, der sender pushmeddelelser til kunderne om tilbud og produktinformationer i de fysiske butikker. Tilbuddene er lokationsbestemte og relaterer sig til de produkter, som kunden netop står og kigger på.
Time-til-time levering
Brødrene Dahls kunder, de professionelle håndværkere, har brug for reservedele og andre produkter hurtigst muligt for at kunne komme videre i deres arbejde. Tilbuddet om 1-times levering er derfor en afgørende service, som sparer håndværkeren værdifuld tid, som de i stedet kan bruge på byggepladsen.
For at kunne tilbyde kunderne levering inden for en time er Brødrene Dahls nye løsning bygget, så den kan afsøge den aktuelle lagerbeholdning i de fysiske butikker, der ligger inden for en times radius af, hvor kunden befinder sig.
Mobilsite
Håndværkere er næsten altid på farten, og mangler de redskaber og materialer på byggepladsen, så er mobilen altid i lommen. Med telefonen i hånden kan håndværkerne nemt finde og bestille det rigtige produkt mellem Brødrene Dahls 250.000 forskellige varenumre.
Håndværkeren kan lægge de varer i indkøbskurven, som han står og mangler, og så kan mester tjekke og godkende bestillingen hjemmefra.
Omnichannel med fokus på kunder og medarbejdere
Brødrene Dahl leverer omnichannel fuldt ud i alle kanaler til stor gavn for både kunder og medarbejdere. Med uovertruffen performance og relevante services er bd.dk blevet et stærkt valg for kunderne.
Platformen har også optimeret en række interne processer hos virksomheden. Det er eksempelvis blevet nemmere at vedligeholde produktinformationerne, ligesom det ved hjælp af en tag manager er blevet muligt for webredaktøren og e-commerce manageren at måle og personalisere siderne til den enkelte kunde uden involvering af andre.
Samtidig har medarbejderne i de fysiske butikker fået et stærkt salgsværktøj, så de bedre kan guide kunderne til det rigtige produktvalg og anbefale flere relevante produkter, hvilket er med til at øge mersalget.
Resultaterne ses tydeligt på bundlinjen. Efter lanceringen af den nye platform har der været 20% flere besøgende, 58% flere ordrer fra smartphones og omsætningen er øget med 22,5%.
Christian Agger
E-handelschef i Saint-Gobain
Fremtidens unified commerce-platform
Det tekniske fundament for den optimale kundeoplevelse og omnichannel er en løsning, der bringer samtlige kanaler sammen i realtid. Det fordrer en platform, der samtidig kan skabe sammenhæng med data og processer i virksomhedens interne IT-systemer og netop sætter virksomheden i stand til at tænke i sammenhæng, som vi kender det fra unified commerce.
Brødrene Dahl har fået en løsning, der med udgangspunkt i ét samlende data og funktionalitetslag sammenkobler deres markedsvendte systemer (Umbraco, commerce server, Adobe Marketing Cloud, Scene7), deres produktdata og forretningssystemer (CRM, PIM og ERP), deres butikssystem og app. Laget trækker data og indsigter fra de forskellige kilder, hvilket gør det muligt at personalisere løsningen til den enkelte kunde.
Resultatet er en løsning, der leverer top performance, giver kunderne en god oplevelse på tværs af alle kanaler, og giver webredaktøren og e-commerce manageren gode værktøjer til at arbejde aktivt med løsningen.