Èn platform på tværs af alle kanaler
I et tæt samarbejde med Vertica har Bolia udviklet en helt unik e-handelsløsning, som er platform for al deres salg og interaktion med kunder på tværs af alle kanaler. Platformen anvendes i dag til online B2C- og B2B-salg og som butikssystem i mere end 38 fysiske butikker i Europa.
Ud over at sælge møbler fungerer Bolias fysiske butikker som showrooms, hvor kunden kan se udvalgte varer og stifte bekendtskab med det fulde sortiment via iPads i butikken.
B2B-salg i hele verden
Med den seneste relancering understøtter e-handelsplatformen nu også B2B-salg, og Bolia kan således indgå samarbejdsaftaler med forhandlere over hele verden. Princippet er det samme som B2C, idet slutkunden kan se udvalgte møbler i B2B-forhandlerens butik, og det fulde sortiment på iPads instore.
Foruden at sælge Bolias designmøbler får B2B-forhandleren også et unikt IT- og logistiksetup, da løsningen understøtter alle forretningsprocesser inklusiv indkøb, salg og logistik. Bolias møbler bestilles direkte til ordreproduktion, så der er ingen lagerbinding for forhandlerne i udlandet. Platformen indeholder en digital leveringsberegning, så slutbrugeren i salgssituationen får en præcis leveringsdato.
Med den nye platform kan Bolia vækste endnu hurtigere, da det er nemt at koble nye forhandlere på og åbne nye markeder på lokaliteter, hvor Bolia ikke selv er til stede med fysiske butikker.
Opsamling af data
Bolias fysiske butikker, mobil og website er samlet via en cloudbaseret løsning, som gør det muligt at opsamle data om kunderne, når de møder Bolia digitalt. Indsamling, bearbejdning og anvendelse af data er nøglen til at skabe en optimal kundeoplevelse – noget vi normalt betegner som unified commerce.
Det betyder, at Bolia altid er ajour med viden om kunderne, deres præferencer og købshistorik. Dermed kan Bolia altid møde kunderne ensartet, personligt og kvalificeret på tværs af kanaler og devices.
Lynhurtig søgning og konfiguration
I udviklingen af løsningen har der særligt været fokus på søgning og hjælp til kunderne i deres valg og konfiguration af netop deres unikke møbler. På hver kategoriside bliver kunden præsenteret for en filtreringsmenu, der giver kunden mulighed for at begrænse og præcisere sin søgning.
Mange af Bolias møbler findes i mange forskellige modeller med et utal af farver og materialer. Derfor tilbyder Bolia en en række digitale værktøjer, som kan hjælpe kunden med at finde de helt rette møbler.
Mange af Bolias produkter kan for eksempel sammensættes på tværs af en lang række variationer via en produkt-konfigurator, hvor kunden selv kan designe sine møbler ud fra parametre som farve, materiale, størrelse osv. Løsningen rummer mere end 500.000 produktvarianter, der håndteres og søges lynhurtigt frem gennem Elastic Search direkte bundet sammen med Optimizely.
Med den nye løsning er det nemt at udrulle vores B2B-platform på nye markeder og koble forhandlere på i hele verden. Sammen med Vertica har vi skabt en stærk platform, der hjælper os med at opnå massiv vækst på B2B-markedet og på tværs af mange markeder i de kommende år.
Unikke B2B-features
Ud over de almindelige funktioner har B2B-forhandleren også adgang til at sammensætte og se sit individuelle sortiment, indkøbspriser sidestillet med vejledende udsalgspriser og dækningsbidrag, samt informationer om kommende kollektioner fra Bolia.
Når B2B-forhandleren står sammen med slutkunden i butikken, kan forhandleren ved et klik skjule B2B-priserne, så kunderne kun ser deres reelle pris. Den nye platform har desuden indbygget en funktion, der gør det muligt for møbelforhandleren at udarbejde og fremsende tilbud via mail til den enkelte slutkunde. Dermed effektiviseres tilbudsafgivelsen, og slutkunden får nemmere ved at tage den endelige beslutning og gennemføre et køb, da han blot skal acceptere eller ændre på ordren med få klik.
Da B2B-platformen er bygget ovenpå Bolias B2C-platform, leverer Bolia en gennemtestet kundeoplevelse, som dagligt gennemtestes og optimeres.
Line Bering Larsen
Marketing & Omnichannel Director
Et område i massiv vækst
Med lanceringen af en skalerbar B2B-platform har Bolia skabt et let tilgængelig og fuldt funktionelt salgsværktøj, hvor B2B-forhandlere over hele verden har adgang til en komplet platform med integreret logistikhåndtering og fuldt produktsortiment med over 500.000 varenumre.
Siden lanceringen af den nye e-handelsløsning har Bolia fået 60 forhandlere fordelt på 15 lande, og endnu flere markeder står klar til at blive koblet på B2B-platformen. Bolia har på den baggrund oplevet en stor vækst på hele 241 %.
Igennem 15 år har Bolias samarbejde med Vertica sikret et blivende forretningsmæssigt og udviklingsmæssigt momentum. Med den seneste løsning understreges det, at design, brugeroplevelse og teknisk implementering er afgørende for, at virksomheder som Bolia kan fortsætte væksten og skabe ekstraordinære resultater i en konkurrencepræget branche.