Mere end 400.000 danskere har downloadet appen, som nu står for hver tredje forhåndsreservation. Den er dermed blevet en central del af Molslinjens aktiviteter.

Resultater
54%
øget omsætning
+84,6%
flere app-brugere
1019%
vækst i mersalg
Baggrund
Siden 2016 har Molslinjen arbejdet tæt sammen med Vertica om at skabe gode, digitale oplevelser for deres 15 millioner gæster, der rejser via Molslinjens 10 færgeruter
Samtidig har Molslinjen konstant fokus op at udvide forretningen, hvilket afspejler sig i opkøb af nye færgeruter, der skal integreres problemfrit i de digitale platforme.
Det kræver et agilt digitalt setup, som skal understøtte de store ambitioner og ønsket om at skabe en fuldendt kunderejse, før, under og efter et køb.


Lovgivning
I 2021 præsenterede EU en ny lov, som indbefatter, at rederier skal registrere alle færgepassagerer på rejser over 30 sømil. Med en webløsning har Molslinjen nu fuld oversigt over alle rejsende, da de skal indtaste oplysninger om passagerer, navn, køretøj med mere i appen.
Datadelingen kommer kunderne til gavn, eftersom appen gemmer tidligere indtastede oplysninger. Det betyder, at kunden kan have billetten i hånden 15 sekunder efter, at appen er åbnet. Derudover kan lokationssoftwaren registrere afstand til nærmeste færgeleje og dermed forudindstille ruten. Ved at samkøre GPS-data med færgens afgangstider giver den brugeren fuld oversigt over, hvilke afgange, som kan nås, samt rejsetid til færgelejet.
Marginal Gains
Foruden billetter er der nu indbygget en række tilkøbsmuligheder. For eksempel kan man undgå at køre ombord ad rampen, få mulighed for ’late check in’, opladning af bilen eller købe mad og kaffe, inden man er ombord på færgen. Appen er dermed en nøgle i arbejdet med at skabe relevant mersalg og øge kundeværdien.
Derudover giver kundernes brug af appen og deres købsadfærd data, som kan bruges i hele forretningen fra produktudvikling til markedsføring.
I den forbindelse har vi inkorporeret to features i Molslinjens app, der har til hensigt at skabe merværdi for kunder og nye indtægtsmuligheder for forretningen.

Resultater
Appen står som en central del af Molslinjens forretning og er essentiel for den ambitiøse digitaliseringsrejse, som fortsætter.
- I de første 7 måneder af 2022 omsatte appen for godt 113 millioner. Det er 54% bedre end det foregående år.
- Hvert tredje salg af forhåndsreservationer sker via appen.
- Antallet af nye app-brugere steg med 84,6% i 2022 sammenlignet med 2021.
- Mersalg fra catering i appen er blevet udviklet og opgraderet, hvilket har ført til en stigning på 1.019% for de første syv måneder i 2019 til tilsvarende i 2022.


