Fra online til køb på 15 sekunder

Mere end 400.000 danskere har downloadet appen, som nu står for hver tredje forhåndsreservation. Den er dermed blevet en central del af Molslinjens aktiviteter.

Moderne færgehavn med lastbilramper og bølger, der bryder mod kajen under en klar himmel.
Resultater

54%

øget omsætning

+84,6%

flere app-brugere

1019%

vækst i mersalg

Baggrund

Siden 2016 har Molslinjen arbejdet tæt sammen med Vertica om at skabe gode, digitale oplevelser for deres 15 millioner gæster, der rejser via Molslinjens 10 færgeruter 

Samtidig har Molslinjen konstant fokus op at udvide forretningen, hvilket afspejler sig i opkøb af nye færgeruter, der skal integreres problemfrit i de digitale platforme.

Det kræver et agilt digitalt setup, som skal understøtte de store ambitioner og ønsket om at skabe en fuldendt kunderejse, før, under og efter et køb.  

Dreng har hovdet ude af vinduet på en bil, bilen holder bag en anden bil ved en moderne havn
Billede af en smartphone, der viser en rejseapp med information om afgange fra Jylland til Sjælland, placeret i en pink håndvask med dråber på overfladen.
Lovgivning

I 2021 præsenterede EU en ny lov, som indbefatter, at rederier skal registrere alle færgepassagerer på rejser over 30 sømil. Med en webløsning har Molslinjen nu fuld oversigt over alle rejsende, da de skal indtaste oplysninger om passagerer, navn, køretøj med mere i appen.

Datadelingen kommer kunderne til gavn, eftersom appen gemmer tidligere indtastede oplysninger. Det betyder, at kunden kan have billetten i hånden 15 sekunder efter, at appen er åbnet. Derudover kan lokationssoftwaren registrere afstand til nærmeste færgeleje og dermed forudindstille ruten. Ved at samkøre GPS-data med færgens afgangstider giver den brugeren fuld oversigt over, hvilke afgange, som kan nås, samt rejsetid til færgelejet.

Det siger Molslinjen
Molslinjen logo
Vi har arbejdet sammen med Vertica i 6 år, fordi de er gode til at udfordre os, og vi aldrig er i tvivl om, at vi får et ærligt svar på vores spørgsmål. Det er som at have et team af ekstra kollegaer, der også brænder for vores forretning.
Lasse JanerkaDirector, Business Optimization & Digital
Marginal Gains

Foruden billetter er der nu indbygget en række tilkøbsmuligheder. For eksempel kan man undgå at køre ombord ad rampen, få mulighed for ’late check in’, opladning af bilen eller købe mad og kaffe, inden man er ombord på færgen. Appen er dermed en nøgle i arbejdet med at skabe relevant mersalg og øge kundeværdien.

Derudover giver kundernes brug af appen og deres købsadfærd data, som kan bruges i hele forretningen fra produktudvikling til markedsføring.

I den forbindelse har vi inkorporeret to features i Molslinjens app, der har til hensigt at skabe merværdi for kunder og nye indtægtsmuligheder for forretningen.

Mobiltelefon viser en forudbestilling af mad og drikke med en stregkode, mens en hånd holder telefonen. I baggrunden ses en skål med æbler og citroner.

Resultater

Appen står som en central del af Molslinjens forretning og er essentiel for den ambitiøse digitaliseringsrejse, som fortsætter.

  • I de første 7 måneder af 2022 omsatte appen for godt 113 millioner. Det er 54% bedre end det foregående år.
  • Hvert tredje salg af forhåndsreservationer sker via appen.
  • Antallet af nye app-brugere steg med 84,6% i 2022 sammenlignet med 2021.
  • Mersalg fra catering i appen er blevet udviklet og opgraderet, hvilket har ført til en stigning på 1.019% for de første syv måneder i 2019 til tilsvarende i 2022.
Bærbar computer med en blå og hvid hjemmeside, der præsenterer en rejseplatform med teksten "Start din rejse her" synlig på skærmen.
Tre smartphones vises i en 3D-vinkel, med skærme der viser en app til reservationssystem, der muliggør valg af pladser og visning af et interaktivt kort over lokaler.
Uffe Meiner



KontaktUffe Meiner

Partner